Sonos står over for en krise af dimensioner efter lanceringen af deres nye app i maj.
Den nye software har skabt stor utilfredshed blandt brugerne, og det har fået alvorlige konsekvenser for virksomheden.
Utilfredsheden er ikke blot begrænset til kritiske kommentarer på sociale medier – Sonos har været nødt til at udsætte to planlagte produktlanceringer og meddeler samtidig, at omkring 100 medarbejdere skal afskediges som følge af problemerne.
For at afbøde skaderne overvejer Sonos nu at genintroducere den tidligere version af app’en, kendt som S2.
Ifølge oplysninger fra The Verge er der på ledelsesniveau diskussioner om at gøre den gamle app tilgængelig for brugerne igen, mens arbejdet med at forbedre den nye fortsætter.
S2-versionen var populær blandt mange brugere, og en tilbagevenden til den kan muligvis hjælpe med at genoprette tilliden til mærket.
Problemerne med den nye app har betydet, at Sonos' første hovedtelefoner, Sonos Ace, næsten ikke har fået den opmærksomhed, de ellers fortjente.
Desuden har de tekniske udfordringer overskygget forventningerne til en ny soundbar, internt kendt som Lasso, der nu først forventes at blive lanceret i oktober.
Trods flere opdateringer på den nye app, der har forbedret ydeevnen, er der stadig problemer, som Sonos-kunder i Danmark oplever.
For eksempel er forbindelsen til streamingtjenesten YouSee Musik fortsat ustabil.
Sonos-chefen anslår, at omkostningerne ved at “reparere” app’en og genskabe et godt forhold til brugerne vil løbe op i mellem 120 og 200 millioner kroner.
Om genintroduktionen af S2-appen kan rette op på skaderne og vinde brugernes tillid tilbage, vil tiden vise.
Men det er i hvert fald tydeligt, at Sonos vil gøre alt, hvad de kan for at genoplive deres app og vinde kunderne tilbage.