Nye lavprisproducenter overtager scenen.
Lige nu læser andre
Salget af nye biler i Europa viser store udsving. I flere lande steg registreringerne markant i juli, blandt andet i Spanien, Portugal og Norge, mens andre markeder oplevede tilbagegang.
Elbiler spiller fortsat en central rolle i denne udvikling, ikke mindst fordi konkurrencen intensiveres med en hast, der ændrer dynamikken mellem etablerede producenter og nye aktører.
Kinesiske mærker vinder frem med modeller til lavere priser, hvilket lægger et betydeligt pres på både europæiske og amerikanske producenter.
Flere af de store bilhuse i Europa har allerede advaret om vigende efterspørgsel og usikkerhed forårsaget af nye toldsatser og stigende konkurrence fra især Kina.
Tesla taber markedsandele
I dette landskab har Tesla haft svært ved at fastholde sin position. Nye tal viser markante fald i registreringerne på flere centrale europæiske markeder.
Læs også
I Sverige blev der i juli indregistreret 163 Teslaer, et fald på 86 procent sammenlignet med samme måned året før skriver Yahoo Finance.
I Danmark lød tilbagegangen på 52 procent, mens Frankrig, Belgien og Holland også meldte om markante fald.
Norge og Spanien stod som undtagelser, hvor salget steg med henholdsvis 83 og 27 procent.
I Norge blev der registreret 838 biler, hvilket understøttes af, at Tesla har tilbudt lån med nul procent i rente i flere nordiske lande for at øge efterspørgslen.
Model Y uden gennemslagskraft
Selv en opdateret udgave af Model Y har ikke kunnet ændre tendensen. Den firehjulstrukne version kom på markedet i marts, mens to baghjulstrukne varianter fulgte i maj.
Læs også
Alligevel faldt registreringerne af Model Y i Sverige og Danmark med henholdsvis 88 og 49 procent i juli.
Topchef Elon Musk erkendte tidligere på sommeren, at selskabet står over for vanskelige måneder:
”Vi kan få nogle svære kvartaler,” udtalte han, idet han pegede på både stramme europæiske regler for selvkørende teknologi og den kommende udfasning af det amerikanske skattefradrag til elbilkøbere.
Konkurrencen skærpes
Selskabet møder hård konkurrence fra blandt andre kinesiske BYD, der i Spanien solgte 2.158 biler i juli – næsten otte gange flere end året før.
Samtidig viser markedet for elektrificerede biler i Spanien en samlet stigning på 155 procent, hvilket understreger tempoet, hvormed konkurrencen tilspidses.
Læs også
På trods af et forsøg på at drive innovation med blandt andet en robotaxi-tjeneste i Texas, hvor en mindre flåde af Model Y anvender selvkørende software, står Tesla fortsat over for store barrierer i Europa.
Manglende godkendelser af teknologien begrænser muligheden for at bruge de samme salgsargumenter som på hjemmemarkedet.