Trend DK
Forside Elbiler Elbilister råder andre billister: Køb IKKE biler fra disse mærker.

Elbilister råder andre billister: Køb IKKE biler fra disse mærker.

Elbiler,blå,sort,electriccars,blue,black
Shutterstock.com

Undersøgelsen afslører markante forskelle mellem mærkerne.

Lige nu læser andre

Elbilen er for mange blevet et statussymbol, en livsstilsændring og et løfte om en grønnere fremtid. Men bag stoltheden lurer også tvivlen.

For selv om mange ejere med glæde forsvarer deres valg, er der også en voksende gruppe, der fortryder og tøver med at anbefale andre at følge trop.

En ny undersøgelse fra analyseinstituttet Uscale blandt 5.004 elbilister i Tyskland, Østrig og Schweiz viser, hvor store forskelle der er mellem mærkerne, når det gælder loyalitet.

Deltagerne blev spurgt: “Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale dit bilmærke til en ven eller kollega?”

Kinesiske mærker i top – franske i bund

Resultaterne afslører et tydeligt skel, skriver det hollandske medie Autoblog.

Læs også

Kinesiske Xpeng topper listen med hele 81 procent af ejerne, der giver deres varmeste anbefaling. Også Porsche (78 %), Polestar (69 %) og BMW (69 %) ligger højt, mens Tesla med 55 % fortsat kan regne med solid opbakning trods et mere blandet omdømme.

I bunden finder man især Stellantis-mærkerne. Kun 11 procent af Opel-ejerne og 21 procent af Peugeot-ejerne vil anbefale deres bil til andre.

MG, der markedsføres som britisk, men har kinesiske rødder, klarer sig heller ikke godt med 21 %.

Flere tilfredse med rækkevidde og opladning

Generelt er der dog en positiv tendens. Halvdelen af de adspurgte fortæller, at deres bil kan køre over 400 kilometer på en opladning om sommeren – sidste år var det kun 38 procent.

Samtidig er 75 procent af elbilerne nu udstyret med lynopladning på mindst 150 kW, op fra 61 procent året før.

Men opladning er stadig en akilleshæl

Læs også

På trods af de tekniske forbedringer oplever mange problemer i hverdagen. Hele 73 procent har haft udfordringer ved ladestanderen, hvor opladningen ikke starter, stopper for tidligt eller bryder sammen.

Dertil kommer, at 46 procent klager over langsomme og ustabile apps i bilerne.

Mund-til-mund skaber vindere og tabere

Undersøgelsen viser, hvor meget mund-til-mund-anbefalinger kan påvirke et mærkes ry. For nogle producenter fungerer deres ejere som de bedste ambassadører – for andre er ejerne snarere en advarsel.

Ads by MGDK