Trend DK
Forside Elbiler Ford-chef efter 32 milliarder kroner i elbil-tab: “Kunden har talt”

Ford-chef efter 32 milliarder kroner i elbil-tab: “Kunden har talt”

Ford-chef efter 32 milliarder kroner i elbil-tab:
Leveret af Trend

Jim Farley erkendte i februar 2026, at Fords storstilede elbil-satsning er løbet tør for købere.

På selskabets regnskabsfremlæggelse for fjerde kvartal leverede Ford-direktøren Jim Farley en sjælden indrømmelse: bilkøberne ville ikke have de premium-elbiler, koncernen havde brugt milliarder på at udvikle. Model e-divisionen, der står for elbilerne, mistede 4,8 milliarder dollars, omkring 32 milliarder kroner, i 2025.

“Jeg mener, at kunden har talt. Det er pointen,” sagde Farley til analytikerne på opkaldet.

Det samlede kvartalstab landede på 11,1 milliarder dollars og var Fords største siden finanskrisen i 2008. Ud over de svigtende elbil-salg pegede selskabet på toldudgifter og en brand hos en aluminiumsleverandør som medvirkende faktorer.

En premium-strategi der kollapsede

Ford havde satset hårdt på dyre elbil-modeller som F-150 Lightning og Mustang Mach-E. Strategien byggede på en forventning om, at amerikanske bilkøbere hurtigt ville flytte sig over i de elektriske modeller, men virkeligheden blev en anden.

I 2025 solgte Ford 27.307 F-150 Lightning, et fald på 18,5 procent fra året før, mens Mustang Mach-E landede på 51.620 enheder med stort set fladt salg. Til sammenligning steg salget af den benzin-elektriske hybridversion af F-150 med 15 procent til knap 85.000 biler.

Farley signalerede et farvel til satsningen på højprisede elbiler:

“Vi bygger ikke længere elbiler hos Ford alene for at opfylde regulering. Vi lancerer en omkostningseffektiv, universel elbil-platform, der kan give profitabel vækst,” sagde han på samme telefonkonference.

Den nye platform skal levere modeller til omkring 30.000 dollars, og finansdirektør Sherry House oplyste, at Ford først regner med balance i elbil-divisionen i 2029.

Tab i milliardklassen forude

For indeværende år forventer Ford yderligere tab i Model e-divisionen på mellem 4 og 4,5 milliarder dollars, eller cirka 27 til 30 milliarder kroner. Det kommer oven i den nedskrivning på 19,5 milliarder dollars, omkring 131 milliarder kroner, som koncernen varslede i december 2025.

Nedskrivningen omfattede annullering af planlagte elbil-modeller, herunder en stor el-pickup, der skulle have været bygget i Tennessee, samt afvikling af et batteri-samarbejde med sydkoreanske SK On. F-150 Lightning bliver erstattet af en ny version med en benzinmotor, der oplader batteriet undervejs.

Investeringsbanken Morgan Stanley kaldte i en analyse Fords kursskifte for “en klar anerkendelse af skiftende markedsforhold og forbrugerbehov”.

Bortfald af elbil-tilskud udløste salgsdyk

Baggrunden for hele kursændringen er et drastisk fald i amerikansk elbil-salg, efter det føderale tilskud på 7.500 dollars per ny elbil udløb 30. september 2025. I november faldt det samlede elbil-salg i USA med omkring 40 procent på årsbasis.

Ford er populær i Danmark, og koncernens kursskifte rammer ind i en igangværende debat om elbilernes tempo og pris også på dette marked. Farleys udmelding er foreløbig branchens skarpeste indrømmelse af, at den hurtige elektrificering, bilfabrikanterne planlagde, ikke står mål med, hvad kunderne i praksis vil have.

Ads by MGDK