Toyotas bestyrelsesformand siger, han står alene i sin advarsel mod et hastigt elbil-skifte.
Akio Toyoda er gået direkte i offensiven mod den globale elbil-bølge. I et interview offentliggjort den 9. juni 2026 sagde Toyotas bestyrelsesformand, at den industrielle omstilling til batterielektriske biler er hans personlige værste skrækscenarie, oplyser branchemediet EVXL.
“Alle skifter til elbiler, og det er min største frygt,” lød hans formulering. Han tilføjede, at han føler sig “meget alene” i sit forsvar for forbrændingsmotorer og for de mange tusinde arbejdspladser, som er knyttet til motorproduktion.
Udmeldingen er ikke en enlig svale. Den er en bevidst forlængelse af en linje, Toyotas amerikanske ledelse stak ud i slutningen af 2024.
Den oprindelige advarsel kom fra USA
Den nu pensionerede driftsdirektør for Toyota Motor North America, Jack Hollis, brugte i slutningen af 2024 en virtuel pressekonference på at angribe amerikanske mål for elbilsalg. Hans påstand var, at politikerne tegner en virkelighed, der ikke findes hos forbrugerne.
“Hele elbil-økosystemet er foran forbrugerne. Det er ikke i takt med forbrugerne. Det er det bare ikke,” sagde han ifølge Transport Topics.
Han hæftede sig især ved Californiens krav om, at 35 procent af modelårets 2026-biler skulle være nulemissionsbiler. Den målsætning kaldte han urealistisk. “På nuværende tidspunkt ser det umuligt ud,” oplyste Hollis ifølge Green Car Reports, og henviste til, at han ikke havde set en eneste prognose, hverken statslig eller privat, som understøttede tallet.
Hollis gik selv på pension den 22. januar 2025 efter mere end 33 år i koncernen, meddelte Toyota i en pressemeddelelse. Linjen er dog blevet videreført af den nye ledelse i Toyota Motor North America og nu altså bekræftet af koncernens topfigur i Tokyo.
Californien-mandatet er afgået ved døden
Den politiske udvikling i USA har siden givet Toyota delvis ret. Den 12. juni 2025 underskrev præsident Donald Trump tre resolutioner, der ophæver Californiens dispensation til at sætte egne emissionskrav, som advokatfirmaet Seyfarth Shaw redegør for. Programmet Advanced Clean Cars II, som lå bag 35-procents-målet, er dermed reelt sat ud af kraft. Beslutningen er indbragt for domstolene af Californien og en række andre delstater, men i praksis er presset på bilfabrikanterne lettet kraftigt.
I Danmark er virkeligheden en anden
Toyotas top kan tale om manglende efterspørgsel i USA, men i Danmark fortæller tallene en anden historie. I første kvartal af 2026 var 80 procent af alle nyregistrerede biler elbiler, og blandt private købere lå andelen på op mod 95 procent, oplyser interesseorganisationen FDM.
Ironisk nok er det netop Toyota, der har vundet kvartalets danske bilsalg for første gang i mange år, drevet af elbilmodellen bZ4X med 3.344 solgte enheder. Skoda Elroq fulgte efter med 2.619 biler.
Toyotas dilemma er dermed tydeligt. Mens koncernens øverste ledelse advarer mod et for hurtigt elbil-skifte, sælger den selv det produkt, som danskerne står i kø for.