Har du helt styr på rådene?
Lige nu læser andre
For mange danske elbilister er hjemkomsten fra sydens sol blevet præget af andet end glade ferieminder og solbrune kinder.
Ventetid og dårlig opførsel ved ladestationer har fået sindene i kog – både herhjemme og i udlandet.
Kø og kaos bag rattet
Trængslen ved ladestationerne har været til at tage og føle på i løbet af sommerens højsæson. Og for dem, der er afhængige af strøm i stedet for benzin, har det i mange tilfælde betydet længere pauser og hede temperamenter.
Meldingerne på sociale medier taler deres tydelige sprog: Elbilister landet over har delt frustrerede oplevelser fra både Danmark og Europa.
FDM bekræfter billedet. Organisationens chefkonsulent Dennis Lange fortæller, at mange lader deres bil stå ved standeren – også efter opladningen er færdig, dette skriver TV2.
Læs også
Det blokerer for andre og skaber flaskehalse, netop dér hvor behovet er størst.
Det, vi typisk hører om, er, at folk lader bilen stå, når de egentlig er færdige med at lade, så andre ikke kan komme til. Det kan godt give nogle frustrationer. Særligt, når man i forvejen holder i kø, siger han.
Manglende ladeetikette
Et af problemerne hænger sammen med udviklingen på bilmarkedet. Elbilerne har vundet kraftigt frem de seneste år, og det har ført til en markant ændring i bilparken.
I april passerede Danmark 400.000 registrerede elbiler, og stadig flere danskere er hoppet med på vognen.
Men den grønne bølge har også en bagside: Mange nye elbilister har endnu ikke styr på de uskrevne spilleregler ved ladestanderne.
Læs også
Hvor det tidligere var tankstationer, der dannede rammen om korte stop, er opladning en mere tidskrævende affære – og det kræver tilpasning.
Dennis Lange vurderer, at en del af problemet bunder i manglende erfaring.
Almindelig pli – også på strøm
Når strømmen er løbet ind i batteriet, bør man køre videre og gøre plads til den næste. Det burde være et simpelt princip.
Alligevel oplever FDM gang på gang, at biler bliver efterladt ved lynladere i flere timer – længe efter, opladningen er afsluttet.
På en almindelig benzintank kan man jo heller ikke lade bilen stå ved standeren. Så er man i hvert fald en klovn, lyder det fra Dennis Lange.
Læs også
Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor indkøbsturen tager længere tid end ventet, men når en bil står færdigladet i timevis, handler det næppe om travlhed. Snarere om manglende hensyn.
Opgaven er ikke kun teknisk. Det handler i høj grad om adfærd og fælles ansvar. For elbilen er kommet for at blive – men det samme gælder ventetiden, hvis ikke brugerne lærer at tage hensyn til hinanden.
Fem råd til god ladeskik
Hvordan undgår man konflikter og kødannelse ved ladestanderne? Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, har fem konkrete anbefalinger til elbilister, der ønsker at bidrage til en bedre ladeoplevelse – både for sig selv og andre.
1. Find en mindre travl ladestation
Er køen lang dér, hvor du havde planlagt at tanke strøm, kan det betale sig at se sig om efter alternativer. Et par kilometer væk fra motorvejen finder man ofte stationer med lavere belastning – og i sidste ende kan det spare både tid og nerver.
2. Lad kun op til 80 procent
De sidste procenter tager længere tid end de første. Når batteriet rammer omkring 80 procent, falder ladehastigheden markant – og så optager bilen unødigt plads. Derfor er det bedst at køre videre derfra og eventuelt lade færdig et andet sted.
Læs også
3. Flyt bilen, når opladningen er slut
Når strømmen er kommet i bilen, bør du ikke lade den stå unødigt længe ved standeren. Hold øje med appen, der viser ladestatus, og sæt den gerne op til at sende en påmindelse, når bilen nærmer sig færdigopladning – eller er klar til afgang.
4. Træk vejret en ekstra gang
Højt blodtryk hjælper ingen. Hvis pulsen stiger i takt med køens længde, så tag en pause, træk vejret og husk, at frustration sjældent løser situationen. En smule tålmodighed gør ladeoplevelsen bedre for alle involverede.
5. Sæt dig ind i, hvad andre gør
Er du ny bag rattet i en elbil, er der hjælp at hente. Forhandlere, erfarne elbilister og organisationer som FDM kan være gode kilder til viden om god ladeopførsel. Og hvis der er ro ved standeren, så slå gerne en snak af med din nabo – det kan give nyttige tips.