De blev kaldt mærkets fremtid – men endte som kostbare fejltagelser.
Lige nu læser andre
Bilproducenter lancerer jævnligt nye modeller med håbet om at vende en nedadgående kurve. Nogle gange bliver de en succes – men andre gange går det helt galt. Fejlslagne satsninger, tekniske problemer og dårlig timing har kostet både penge og omdømme.
Her er ti modeller, der skulle redde deres mærke, men som endte med at gøre mere skade end gavn.
Renault Avantime

En modig blanding af coupé og MPV, som ingen forstod. Produktion stoppede efter få år – og Renault tabte stort.
Volkswagen Phaeton

Et luksusflop, som aldrig fandt sit publikum. VW brugte milliarder på en bil, som aldrig blev taget seriøst.
Ford Edsel

Et ikonisk eksempel på fejlslagen markedsføring. Edsel blev en joke og et dyrt nederlag for Ford.
Peugeot 1007

Læs også
Skydedøre og kompaktformat var innovative idéer – men forbrugerne var ikke interesserede, og salget styrtdykkede.
Alfa Romeo Arna

Et samarbejde mellem Alfa Romeo og Nissan, der resulterede i en bil uden charme – og ingen ville købe den.
Chevrolet Volt (Europa)

Skulle være fremtidens elbil – men blev alt for dyr og kom før markedet var klar. Salget svigtede.
Saab 9-4X

En SUV som skulle redde Saab, men som udkom kort før konkursen og kun blev bygget i få eksemplarer.
Citroën C6

Komfort og elegance var i højsædet, men markedet valgte Audi og BMW. Citroën tog et økonomisk slag.
Honda Insight (første generation)

Læs også
Futuristisk hybrid med ringe plads og høj pris. Blev hurtigt overhalet af Toyota Prius.
Fiat Croma (2005)

En mellemting mellem stationcar og MPV, som aldrig blev populær – og trak mærkets image ned.