Flere brugere har rapporteret om problemer med at få 5G til at fungere optimalt på deres smartphones, selvom de har en telefon, der understøtter denne hurtige teknologi.
Her får du nogle løsninger, der kan hjælpe dig med at få 5G til at virke på både Android- og iPhone-enheder.
1. Tjek om du har et 5G-abonnement
Det første trin er at sikre dig, at både din telefon og dit abonnement understøtter 5G.
Mange nyere telefoner som iPhone 12 og nyere samt Android-telefoner fra 2020 understøtter 5G, men ikke alle abonnementer inkluderer 5G som standard.
Log ind på dit teleselskabs selvbetjening og tjek, om 5G er en del af dit mobilabonnement.
2. Tjek om der er 5G-dækning i dit område
5G-dækning er endnu ikke landsdækkende i Danmark, og signalerne kan være svagere indendørs på grund af højfrekvente bølger.
Du kan bruge hjemmesiden mastedatabasen.dk for at se, om der er 5G-master i dit område. Det skriver 5g-netværk.
3. Nulstil dine netværksindstillinger
Hvis du stadig har problemer, kan det være en god idé at nulstille netværksindstillingerne på din telefon.
På Android-enheder finder du denne mulighed under Indstillinger > System > Nulstil netværksindstillinger.
På iPhone skal du gå til Indstillinger > Generelt > Nulstil > Nulstil netværksindstillinger.
Dette vil nulstille alle mobilnetværk samt Wi-Fi og VPN-indstillinger.
4. Slå 5G auto fra
Mange telefoner har en funktion, der automatisk skifter mellem 4G og 5G for at spare strøm.
På Android kan du deaktivere ”Selvjusterende forbindelse” under Indstillinger > Netværk og internet.
På iPhone kan du ændre indstillingen ved at gå til Indstillinger > Mobilnetværk > Mobildata > 5G auto og ændre til ”5G”.
Ved at følge disse trin kan du forbedre din 5G-forbindelse og nyde de fordele, det bringer med sig.