Teleindustrien lover massive forbedringer efter kæmpe nedbrud

Christian Pedersen

2 uger siden

|

10/12/2024
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sådan vil de i fremtiden sikre, at det ikke sker igen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Et stort nedbrud hos TDC den 28. november efterlod mange danskere uden mulighed for at foretage opkald, herunder til alarmnummeret 112.

Episoden har skabt et pres på teleindustrien, som nu lover at indføre nye systemer, der kan forhindre lignende problemer i fremtiden.

Alarmberedskab sat på prøve

Nedbruddet ramte millioner af TDC-kunder og medførte, at telefoner ikke kunne hoppe over på konkurrenternes netværk for at ringe til 112.

Alarmcentralen oplevede en bemærkelsesværdig stilhed, hvilket forårsagede panik og forsinkelser i nødhjælpen.

Som en nødløsning blev brandbiler og personale sendt på gaden for at være fysisk tilgængelige for borgerne.

Tim Ole Simonsen, operationschef hos Hovedstadens Beredskab, kalder situationen kritisk og understreger, at sådanne nødløsninger ikke bør være nødvendige i fremtiden. Det skriver DR.

Teknisk svigt bag nedbruddet

Ifølge TDC og deres leverandør Ericsson var det en kombination af softwarefejl og en programmeringsfejl i kernenetværket, der lå bag problemet.

Disse fejl gjorde, at telefoner blev "hængende" på TDC’s netværk uden mulighed for automatisk at skifte til andre netværk.

Fremtidens løsning

Teleindustrien arbejder nu på en løsning, hvor telefoner automatisk skifter til et tilgængeligt netværk ved nedbrud.

Jakob Willer, direktør for Teleindustrien, understreger, at det har høj prioritet at sikre, at borgerne altid kan ringe til 112, uanset hvilket netværk der svigter.

Minister roser indsatsen

Minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen, roser teleindustrien for at tage ansvaret og arbejde på et mere robust system.

Han har samtidig igangsat en evaluering af hændelsesforløbet og ser frem til implementeringen af de lovede forbedringer.