På trods af Sonys utrolige markedsdominans i begyndelsen af 2000'erne følte virksomheden stadig en betydelig trussel fra Microsoft med lanceringen af Xbox. Dette var en af grundene til, at de sikrede sig PlayStation-eksklusivitet for Grand Theft Auto.
Tidligere chef for PlayStation Europe, Chris Deering, afslørede dette for nylig i et interview ifølge GameReactor, hvor han sagde:
"Vi blev bekymrede, da vi så Xbox komme. Vi vidste, at eksklusivitet var afgørende på mange områder, ligesom Sky TV med sport. Da vi nærmede os jul, og Xbox skulle lanceres, gik nogle af os ud til vores foretrukne udgivere og udviklere og spurgte dem: 'Hvad siger I til en specialaftale, hvis I gør næste generations spil eksklusivt for PlayStation i en periode på to år?'"
Deering forklarede videre, hvordan en af disse samtaler fandt sted med Take-Two, som på det tidspunkt var dybt engageret i udviklingen af det, der skulle ende med at blive Grand Theft Auto III.
"En af aftalerne, vi indgik med Take-Two, var for de tre næste Grand Theft Auto-spil. På det tidspunkt var det ikke klart, at Grand Theft Auto III ville blive så stort, som det blev, da det tidligere var et top-down-spil," forklarede han.
"Det var meget heldigt for os. Og faktisk også for dem, fordi de fik en rabat på de royalty-gebyrer, de skulle betale. Sådanne aftaler er ikke ualmindelige i platformbaserede brancher. Det ser vi også i dag med ting som sociale medier."
Som resultat blev Grand Theft Auto III, Vice City og San Andreas oprindeligt lanceret som eksklusive titler til PlayStation 2 i begyndelsen af 2000'erne.
Det var naturligvis en stor succes for Sony, at de sikrede sig rettighederne. De tre spil alene var medvirkende til, at tusindvis verden over besluttede sig for at anskaffe sig en PlayStation.