PlayStation 3 blev aldrig modtaget lige så godt som de øvrige generationer af konsollen.
PlayStations tidligere chef, Shawn Layden, har indrømmet, at PlayStation 3 var Sonys 'Ikaros '- en konsol, der næsten ødelagde virksomhedens forretning med spil.
I et omfattende interview med Eurogamer forklarede Layden, at virksomheden 'fløj for tæt på solen' med PS3. Konsollen forsøgte at opfylde alt for mange formål - som spillemaskine, medieenhed og meget mere.
Han erkender også, at Sony var 'heldige og glade for at komme igennem prøvelsen'. Han er nemlig af den opfattelse, at det kunne være gået helt galt. I værste fald kunne det have medført, at de havde enten hele eller store dele af deres forretning baseret på spil.
PS3's udfordringer blev dog en værdifuld lærdom, der direkte blev anvendt på den langt mere populære PlayStation 4. Frem for at fokusere på at skabe en multimedieenhed, gik Sony med PS4 tilbage til kerneproduktet: en konsol primært designet til gaming.
Ifølge Layden endte PS3 med at blive en økonomisk succes, men det tog 'meget lang tid'. Til sammenligning var PS4 'praktisk talt en profitabel enhed' allerede fra lanceringen, hvilket naturligvis i høj grad hænger sammen med, at der blev solgt langt flere enheder fra den første dag.
De har formået at skabe den samme succes med PS5. Faktisk har den været så stor en succes for Sony, at de i flere år havde svært ved at producere nok enheder til, at alle kunne få fingrene i en konsol.
Det resulterede i, at såkaldte scalpers gjorde en forretning ud af at opkøbe PS5'ere, som de derefter solgte til markante overpriser på 'det grå marked'. I nogle tilfælde var folk villige til at betale flere tusinde kroner ekstra for at være blandt de første til at få en PS5.