Netværksudbyder i store problemer: Nede i 18 timer

Christian Pedersen

5 uger siden

|

09/08/2024
Altibox har i øjeblikket ret mange problemer.

Mest læste i dag

Kunder hos en større dansk netværksudbyder oplevede et omfattende nedbrud, der strakte sig over 18 timer.

Fejlen ramte både internet-, TV- og mobilkunder, hvilket skabte stor frustration blandt de berørte brugere.

Problemerne begyndte torsdag eftermiddag omkring kl. 16, og først fredag morgen begyndte forbindelsen at vende tilbage for de fleste.

Fejlen, der endnu ikke er endeligt identificeret, har vist sig at være særligt udfordrende at lokalisere.

Ifølge netværksudbyderens direktør var det problemer med nogle af deres servere, der resulterede i, at mange kunder pludselig mistede deres forbindelse.

"Vi oplever, at problemet er tilfældigt fordelt, hvilket har gjort det vanskeligt at finde en entydig årsag," siger direktøren. Det skriver tvmidtvest.

Med over 40.000-50.000 kunder i Midt- og Vestjylland var der mange, der blev påvirket af nedbruddet.

Dog er det langt fra alle kunder, der har oplevet problemer.

"Havde alle vores kunder været ramt, ville vi have fået langt flere henvendelser," vurderer direktøren, som samtidig udtrykker forståelse for den frustration, det har medført for dem, der har mistet forbindelsen.

Under nedbruddet opfordrede netværksudbyderen kunderne til at bruge mobildata som alternativ til WiFi, hvis det var muligt.

Samtidig forsøgte de at minimere ventetiderne i kundeservice ved at informere via en automatisk telefonsvarer om, at kundeservice desværre ikke kunne afhjælpe problemet.

Der blev også henvist til opdateringer via SMS-service og virksomhedens hjemmeside – for de kunder, der kunne tilgå den via mobilnettet.

Selvom forbindelsen nu er genoprettet for de fleste, arbejder teknikerne stadig på at finde den præcise årsag til fejlen for at undgå lignende situationer i fremtiden.

Netværksudbyderen har lovet at holde deres kunder opdateret og sørge for, at alle er tilbage på fuld forbindelse hurtigst muligt.