Volkswagen bliver ikke Danmarks foretrukne bilmærke: Her er hvorfor

Christian Pedersen

6 uger siden

|

07/12/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette er den særlige grund Volkswagen nok aldrig vinder danskernes hjerter.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Selvom Volkswagen har oplevet et opsving i salget af elbiler i Danmark, ser det ikke ud til, at de kan genvinde positionen som danskernes foretrukne bilmærke.

Tesla fortsætter med at dominere markedet med sin populære Model Y, og Volkswagens forsøg på at følge trop har været præget af udfordringer.

ID.4 løfter Volkswagens salg – men ikke nok

Volkswagen ID.4 har været en nøglemodel for mærket og bidraget markant til salgsfremgangen i 2024.

Salgstal fra Bilstatistik.dk viser, at der er solgt 18.278 nye Volkswagen-personbiler i årets første 11 måneder. Det skriver B.T.

Det giver mærket en markedsandel på 11,75 procent. Sammenlignet med sidste år er det en forbedring, men ikke nok til at slå Tesla, der stadig fastholder sin stærke position med 13.653 solgte biler i samme periode.

Tesla holder fast i føringen

Tesla Model Y er fortsat den mest populære bil i Danmark, og mærket har opretholdt sin tiltrækningskraft gennem aggressive prisnedsættelser og attraktive finansieringstilbud.

Mange danske bilkøbere har allerede investeret i en Tesla, og det skaber en vis træghed på markedet, som Volkswagen kæmper med at overvinde.

Problemer med opdateringer og fremtidige udfordringer

Volkswagen har også været ramt af tekniske problemer, blandt andet med opdateringer til deres ID-modeller.

Det har skabt frustrationer blandt brugere og svækket mærkets omdømme på et marked, hvor Tesla udmærker sig med problemfri softwareintegration.

Elbilernes fremtid i Danmark

Ifølge FDM forventes elbiler at udgøre op mod 70 procent af nysalget i 2025.

For Volkswagen bliver det afgørende at løse sine tekniske udfordringer og levere konkurrencedygtige modeller, hvis de skal udfordre Tesla som danskernes foretrukne bilmærke.