Flere bilgiganter står midt i en alvorlig krise med svigtende efterspørgsel på biler, herunder elbiler, hvilket har ført til lukninger af fabrikker og store fyringsrunder.
Udfordringer som høje produktionsomkostninger, stigende konkurrence fra kinesiske mærker og en langsommere overgang til elbiler end forventet presser industrien. Det skriver Mobilsiden.
Store navne ramt af krisen
Flere store bilproducenter og leverandører har annonceret drastiske tiltag:
Volkswagen lukker mindst tre fabrikker, herunder en i Belgien, hvor produktionen af Audi Q8 e-tron ophører i februar 2025, hvilket rammer 3.000 medarbejdere.
Ford fyrer 4.000 medarbejdere i Europa, især i Tyskland og Storbritannien, svarende til 14 procent af arbejdsstyrken i regionen.
Bosch, verdens største leverandør af bildele, planlægger at skære 5.500 stillinger inden 2032, primært i Tyskland.
Stellantis, der står bag mærker som Fiat og Opel, lukker en Vauxhall-fabrik i England og kæmper med lav efterspørgsel på deres Fiat 500 Electric.
Nissan reducerer sin globale kapacitet med 20 procent og fyrer 9.000 medarbejdere.
Lav efterspørgsel og rækkeviddeangst
Trods optimismen omkring elbiler går salget langt fra som håbet i mange lande.
Selvom enkelte markeder som Danmark og Norge oplever høj efterspørgsel, er den globale overgang til elbiler langsommere end forventet.
Mange bilkøbere holder stadig fast i traditionelle forbrændingsmotorer, delvis på grund af rækkeviddeangst og begrænset infrastruktur.
For at afhjælpe dette undersøger producenter som Volkswagen og Nissan løsninger som EREV’er (extended-range electric vehicles), der kombinerer elbilens teknologi med en lille benzinmotor for at sikre længere rækkevidde.
Den nuværende nedgang udfordrer bilindustriens grønne ambitioner og kræver nye strategier for at appellere til forbrugerne.
Mens nogle producenter kæmper med lukninger, satser andre på teknologiske innovationer for at genoplive efterspørgslen.