Tesla har ad flere omgange reduceret priserne på flere af deres modeller, men denne gang går det den anden vej.
Lige nu læser andre
Salget går mildest talt elendigt, men det har tilsyneladende ikke afholdt Teslas ledelse fra at hæve priserne markant på den dyreste version af Cybertruck.
I stedet for at sænke priserne og forsøge at tiltrække flere kunder, har den amerikanske producent nu gjort det endnu dyrere at få fingrene i topmodellen. I USA skal man fremover betale hele 15.000 dollars mere, fordi der er blevet tilføjet en obligatorisk pakke med luksuriøse funktioner.
Prisforhøjelsen gælder for den dyreste model, som har fået navnet Cyberbeast, og ændringen blev ifølge mediet InsideEVs implementeret ganske stille i løbet af de seneste dage.
For de ekstra 15.000 dollars får køberen blandt andet adgang til en avanceret førerassistentspakke, som alene normalt koster 8.000 dollars. Men det stopper ikke her, skriver mediet Bright.
Den samlede pakke inkluderer også en række eksklusive funktioner, herunder ubegrænset adgang til Teslas Supercharger-netværk, et fireårigt serviceabonnement (dog uden nærmere specifikationer) samt det højeste niveau af onlinebaseret tilslutning.
Læs også
Det giver bilen adgang til trafikdata i realtid, streaming af både musik og video, samt en overvågningstilstand, der kan holde øje med omgivelserne, når bilen holder parkeret.
Alt dette samles i én fast pakke til 15.000 dollars, som altså ikke er valgfri – man kan ikke fravælge noget. Det betyder, at den samlede pris for topmodellen nu lyder på hele 117.235 dollars.
Samtidig diskvalificerer prisen modellen fra det føderale skattefradrag på 7.500 dollars, som ellers gives til elbiler under 80.000 dollars. Den eneste mulighed for at købe en Cybertruck til en lavere pris er derfor at vælge en mindre kraftfuld og knap så veludstyret version.
Prisforhøjelsen kommer på et tidspunkt, hvor salget af Cybertruck er skuffende lavt. Ifølge de seneste tal blev der i andet kvartal af 2025 kun leveret 4.306 eksemplarer – det laveste antal på et år.
Det har dog ikke forhindret Tesla i at bruge samme strategi på Model S og Model X, hvor de dyreste versioner for nylig fik tilføjet obligatoriske pakker til en værdi af 10.000 dollars. For mange kunder virker det som en mærkelig prioritering i en tid med faldende efterspørgsel.
Læs også
Flere analytikere stiller nu spørgsmålstegn ved, om Teslas nuværende salgsstrategi er holdbar, eller om det kan føre til yderligere nedgang på et i forvejen presset marked for elbiler.