Trend DK
Forside Elbiler Kinesisk producenter af elbiler har enorm succes – nu vil...

Kinesisk producenter af elbiler har enorm succes – nu vil de indtage Europa

Xiaomi su7 Electric Vehicle (EV), Kinesisk Elbil
Dr David Sing / Shutterstock.com

Den kinesiske producent har stor succes med salget af sine elbiler, og forbereder sig nu på at indtage Europa.

Lige nu læser andre

Xiaomi er en kinesisk teknologigigant, der især er kendt for sine smartphones og øvrige gadgets, men de er også godt på vej til at etablere sig som en seriøs spiller på markedet for elbiler.

De seneste kvartalstal afslører en imponerende vækst, da salget af virksomhedens elbiler er næsten tredoblet i forhold til samme periode sidste år. Det er naturligvis med til at understrege, at Xiaomi ikke blot vil være kendt som en producent af forbrugerelektronik.

I andet kvartal af 2025 kunne Xiaomi rapportere et salg på hele 81.302 elbiler. Til sammenligning solgte selskabet blot 27.307 biler i samme kvartal året før.

Denne bemærkelsesværdige stigning på 197,7 procent har samtidig sendt omsætningen markant i vejret, da den havde en vækst på over 230 procent til i alt 2,5 milliarder euro. Det er et signal til markedet om, at Xiaomi har ambitioner om at spille med blandt de helt store bilproducenter.

Salgsprisen er steget

Læs også

Et andet interessant aspekt ved udviklingen er, at den gennemsnitlige salgspris pr. bil er steget med næsten 11 procent og nu ligger på 30.333 euro (cirka 225.000 danske kroner).

Denne stigning hænger især sammen med lanceringen af Xiaomis nye SUV-serie, Xiaomi YU7, der siden juni har været tilgængelig i Kina.

Med en startpris på omkring 30.000 euro sætter modellen konkurrenterne under pres, da den kombinerer avanceret teknologi med en konkurrencedygtig pris, som både udfordrer BYD og Tesla på Xiaomis hjemmemarked.

En fremtidig elbil-gigant?

Selvom Xiaomi stadig henter størstedelen af sine indtægter fra deres smartphones, der står for næsten 40 procent af den samlede omsætning på 13,9 milliarder euro, er det tydeligt, at virksomheden arbejder på at skabe en stærk position på markedet for elbiler.

Læs også

Med de seneste resultater sender Xiaomi da også et klart signal om, at de ikke blot ser elbiler som et sideprojekt, men som en central del af fremtidens forretning.

Xiaomis elbiler er endnu ikke tilgængelige på det europæiske marked, men selskabet har store planer om at ændre dette. Oprindeligt var målet at udvide til Europa senest i 2030, men ifølge topchef Lu Weibing er planerne blevet fremskyndet.

Til nyhedsbureauet Bloomberg fortalte han, at Xiaomi allerede i 2027 forventer at lancere sine biler i Europa. Det vil betyde, at europæiske forbrugere snart kan se frem til en ny og ambitiøs konkurrent i kampen om elbilmarkedet.

Med denne udvikling positionerer Xiaomi sig som en virksomhed, der på rekordtid har formået at forvandle sig fra en traditionel elektronikproducent til en potentiel global spiller på markedet for elbiler, hvilket kan ende med at ændre dynamikken i hele industrien.

Ads by MGDK