Disse 10 myter om elbilbatterier lever stadig – men sandheden vil overraske dig.
Lige nu læser andre
Batteriet er elbilens dyreste og vigtigste komponent – men også omgærdet af mange myter. Det kan være svært at skelne fakta fra fordomme, især når informationen kommer fra sociale medier, bilforhandlere eller gamle erfaringer. Her er 10 sejlivede myter om elbilbatterier – og hvad der faktisk er sandt.
Batteriet skal udskiftes efter få år

Faktisk holder de fleste elbilbatterier i mindst 10-15 år. Mange klarer over 300.000 km uden væsentlig nedgang i kapacitet, især med korrekt opladning og brug.
Hurtigladning ødelægger batteriet med det samme

Hurtigladning skaber mere varme og kan slide mere end langsom ladning – men moderne batteristyring beskytter systemet, og lejlighedsvis hurtigladning er helt fint.
Elbiler mister rækkevidde ekstremt hurtigt

Der sker naturligt noget degradering over tid, men den er ofte langsommere end frygtet. De fleste mister kun 10-15 % efter mange års brug.
Kulde ødelægger batteriet

Kulde reducerer midlertidigt batteriets ydeevne – men ikke dets levetid. Når temperaturen stiger, vender rækkevidden tilbage. Moderne elbiler har også batterivarmer.
Du må aldrig lade batteriet op til 100 %

Læs også
Nogle tror, det altid skader batteriet at lade helt op. Men de fleste biler har indbygget styring, der beskytter batteriet selv ved fuld opladning – så længe det ikke sker konstant.
Tomt batteri betyder, at det er ødelagt

At køre batteriet i bund nogle gange skader ikke nødvendigvis. Problemer opstår først ved gentagen dyb afladning over lang tid.
Alle batterier er ens

Nej – der er store forskelle i kemi, kølesystem og software. Nogle batterier holder bedre og degraderer langsommere end andre, afhængigt af mærke og model.
Opladning om natten er dårligere

Nogle tror, at natteopladning er dårligt for batteriet. I virkeligheden er det ofte bedre, da temperaturen er lavere og netbelastningen mindre – hvilket kan være mere skånsomt.
Elbilens batteri kan eksplodere

Selvom ekstreme tilfælde findes, er risikoen for batteribrand ekstremt lav – lavere end ved benzinbiler. Avanceret sikkerhed gør batterier meget stabile.
Et gammelt batteri er ubrugeligt

Læs også
Selv efter mange år kan batteriet stadig bruges – enten i bilen med lidt mindre rækkevidde, eller som stationært lager til solceller og energisystemer.