Tesla er igen kommet i søgelyset, da de er blevet beskyldt for at have afgivet unøjagtige rapporter om ulykker med Autopilot og FSD.
Lige nu læser andre
Den amerikanske myndighed National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har indledt en ny undersøgelse af Tesla i forbindelse med bilproducentens Autopilot- og Full Self-Driving (FSD)-systemer.
Ifølge en rapport fra Electrek handler undersøgelsen om uoverensstemmelser i, hvordan Tesla indrapporterer ulykker, hvor disse systemer har været involveret.
NHTSA kræver, at alle bilproducenter rapporterer ulykker med autonome eller avancerede førerassistentsystemer inden for fem dage efter at være blevet informeret. Men myndigheden mener, at Tesla i flere tilfælde har ventet i måneder, før de indsendte rapporterne.
Det er særligt bemærkelsesværdigt, da Teslas biler er udstyret med avanceret teknologi, der automatisk registrerer og sender data om en kollision få minutter efter, at den finder sted. Det skriver mediet Engadget.
Tesla har erkendt, at der har været problemer, men hævder, at det skyldtes en fejl i deres systemer, som nu er blevet rettet. Alligevel fortsætter NHTSA undersøgelsen for at vurdere, om der stadig mangler rapporter fra tidligere hændelser, og om de data, Tesla har indsendt, er korrekte.
Læs også
Myndighederne tager sagen alvorligt, da der i forvejen er andre åbne undersøgelser af Tesla. En af dem handler om virksomhedens fjernparkeringsfunktion, som angiveligt har ført til flere ulykker.
En anden undersøgelse ser nærmere på, om en softwareopdatering, som fulgte efter en omfattende tilbagekaldelse, reelt har løst de problemer, den blev udviklet til at adressere.
Tesla har tidligere været i juridiske problemer i forbindelse med Autopilot. For nylig tabte de en sag om uagtsomt manddrab efter en dødsulykke, hvor det i retten kom frem, at Tesla både havde tilbageholdt og vildledt med væsentlige data. Det har øget myndighedernes mistillid til deres interne rapportering.
Statistikkerne viser også, at Tesla ligger langt foran andre bilproducenter, når det gælder ulykker med førerassistentsystemer. Ifølge NHTSA var Teslas biler involveret i over 2.300 ulykker mellem 2021 og 2024. Til sammenligning blev der kun rapporteret 55 ulykker hos nummer to på listen, General Motors.
Undersøgelsen kan derfor få store konsekvenser for Tesla. Hvis det viser sig, at virksomheden systematisk har undladt at rapportere korrekt, kan det resultere i bøder, yderligere tilbagekaldelser og skærpede krav til sikkerheden i fremtidige modeller.
Læs også
For forbrugerne betyder det, at debatten om bilernes sikkerhed – især når det kommer til selvkørende funktioner – langt fra er slut. Myndighederne understreger, at korrekt og hurtig rapportering er afgørende for at kunne vurdere, om teknologien er sikker at bruge på vejene.