Trend DK
Forside Elbiler Så meget koster det at skifte batteri: og derfor skal...

Så meget koster det at skifte batteri: og derfor skal du tjekke det nu

Så meget koster det at skifte batteri: og derfor skal du tjekke det nu

Et batteriskift kan koste mere end bilen – her er alt du skal vide, før det er for sent.

Lige nu læser andre

Elbiler er populære – men få ved, hvor dyrt det kan blive, når batteriet står af. Mange tror, det er dækket af garanti eller forsikring, men virkeligheden kan være chokerende. Batteriet er bilens dyreste komponent – og regningen kan løbe op i mere, end bilen er værd.

Her er 10 ting, du skal vide om batteriskift – og hvorfor du bør undersøge det, før det er for sent.

Et nyt batteri kan koste mere end 150.000 kr.

I mange elbiler er batteriet den klart dyreste enkeltkomponent. Til nogle modeller koster et nyt batteri mellem 80.000 og 150.000 kroner – og det er før montering. Har du en ældre elbil uden garanti, kan det være en økonomisk katastrofe.

Mange garantier dækker kun op til 8 år – eller 160.000 km

Batterigarantier lyder betryggende, men de har grænser. Når de udløber, står du selv med hele regningen. Nogle bilmærker tilbyder livstidsgaranti – men kun under særlige betingelser. Undersøg derfor altid, hvad der gælder for din bil, og hvornår garantien udløber.

Læs også

Brugtmarkedet skjuler ofte batteriets tilstand

Når du køber brugt elbil, er det sjældent, du får præcise data om batteriets helbred. Et batteri kan se ud til at fungere fint – men have mistet op til 30% af kapaciteten. Det betyder lavere rækkevidde og øget risiko for udskiftning kort efter købet.

Batteriskift er ofte ikke dækket af kasko

De fleste tror, at kaskoforsikringen dækker alt, men skader og slid på batteriet er sjældent omfattet. Kun ved ulykker eller lynnedslag kan der være dækning – og selv da kræver det ofte dokumentation. Slitage, nedbrydning og “naturlig aldring” er dit eget ansvar.

Udskiftning tager tid – og du står uden bil imens

Det kan tage flere dage, nogle gange uger, at få skiftet et batteri – især hvis det skal bestilles hjem fra udlandet. I den periode står du ofte uden erstatningsbil, medmindre du har særskilt dækning. For mange kommer det som en uventet overraskelse.

Udskiftningsprisen afhænger voldsomt af model og mærke

Nogle mærker tilbyder udskiftning til under 60.000 kr., mens andre kræver det tredobbelte. Det afhænger af bilens konstruktion, tilgængelighed af reservedele og om batteriet kan udskiftes modulært eller som helhed. Prisforskellen kan være enorm – selv for biler i samme klasse.

Kapacitetsnedgang sker hurtigere ved forkert brug

Hyppig lynopladning, konstant høj temperatur, og kørsel til 0 % batteri reducerer levetiden markant. Mange elbiler taber op mod 20 % kapacitet de første 5 år, hvis de bruges hårdt. Det er vigtig viden, hvis du planlægger at beholde bilen i lang tid.

Nogle værksteder nægter at skifte batteriet

Ikke alle mærkeværksteder er klædt på til at udskifte batterier – og uautoriserede værksteder gør det ofte slet ikke. Det betyder, at du i nogle tilfælde skal transportere bilen langt, betale ekstra gebyrer og vente på reservedele, før arbejdet kan udføres.

Batterigenbrug og “renovering” er stadig i sin spæde start

Flere firmaer tilbyder at “renovere” gamle batterier, men teknologien er ny og ikke altid stabil. Risikoen er, at du betaler 30.000-50.000 kr. for en løsning, der ikke holder mere end 1-2 år. Det kan være billigere her og nu – men dyrere i længden.

Tjek batteritilstanden nu – før problemerne starter

Flere værksteder tilbyder at måle batteriets kapacitet og helbred. Det er en lille investering, der kan give dig ro i sindet – eller et vigtigt varsel. Hvis du planlægger at sælge bilen, kan det også give dig en stærkere forhandlingsposition.

Læs også