Elbiler bliver kaldt fremtidens løsning – men eksperter advarer om nye, farlige problemer.
Lige nu læser andre
Elbiler er stillegående, hurtige og klimavenlige. Men bag teknologien gemmer der sig nye risici, som ikke altid bliver nævnt i salgsbrochurerne. Flere eksperter har i de seneste år udtrykt alvorlig bekymring for elbilers sikkerhed – både på vejen og i garagen.
Her er 10 grunde til, at elbiler kan være farligere end du tror.
Brands er sværere at slukke

Når en elbil brænder, er det ikke som en almindelig bilbrand. Batteribrande udvikler ekstrem varme, kan blusse op igen efter slukning og kræver særlige slukningsmetoder. Brandvæsnet advarer om, at de er langt sværere at håndtere.
Høj spænding giver elektrisk fare

Elbiler kører med højspænding – ofte over 400 volt. Ved uheld eller gør-det-selv-reparationer kan det føre til livsfarlige stød. Fejl på kabler eller komponenter udgør en risiko, især ved oversvømmelser eller fugt.
Læs også
Tavse biler skaber farlige situationer

Elbiler er næsten lydløse ved lav fart. Det øger risikoen for, at fodgængere, børn og cyklister ikke opdager dem i tide – især i bymiljøer og boligområder. Flere ulykker er blevet knyttet til netop dette problem.
Større vægt giver hårdere sammenstød

Elbiler vejer typisk 20–30 % mere end tilsvarende benzinbiler – primært pga. batteriet. Det betyder, at de i sammenstød overfører større kraft, hvilket kan forværre skader for andre trafikanter.
Batteriets placering kan give nye skader

I mange elbiler ligger batteriet i bunden af bilen. Ved kollision eller påkørsel nedefra kan det medføre nye typer af strukturelle skader – og øget risiko for brand, kortslutning eller deformation.
Autopilot og førerassistenter giver falsk tryghed

Nogle elbiler markedsføres med avanceret selvkørende teknologi, som endnu ikke er fejlfri. Det har ført til ulykker, hvor føreren troede bilen kørte “af sig selv”, men hvor systemet ikke reagerede korrekt.
Flere totaltskadede biler efter mindre uheld

Batteriet udgør så stor en del af bilens værdi, at mindre skader kan føre til totalskade. Det øger risikoen for, at forsikringsselskaber ikke reparerer – og bilen skrottes trods beskedne skader.
Usikkerhed ved færdselsuheld og redning

Redningsmandskab skal bruge særlige protokoller og værktøjer ved ulykker med elbiler. Det kan give forsinkelse i livreddende indsats – og der er risiko for elektrisk fare under redning.
Hjemmeladere og elinstallationer er ikke altid sikre

Flere elbilbrande er startet ved hjemmeladning, hvor ældre elinstallationer ikke har været dimensioneret til belastningen. Fejlmontering, varmeudvikling og overbelastning er voksende risici i private hjem.
Manglende viden blandt ejere og værksteder

Mange elbil-ejere kender ikke de særlige risici, og mange mekanikere er stadig ikke fuldt uddannede i højvoltsarbejde. Det øger sandsynligheden for fejl, skader og ulykker ved både brug og service.