Dette elbilbatteri er et af de bedre.
Lige nu læser andre
Lang rækkevidde og kort ladetid har længe været elbilens akilleshæl.
Mange bilejere tøver fortsat med at skifte til strøm, fordi batteriteknologien endnu ikke lever op til hverdagens behov.
Nu kan et gennembrud fra uventet kant ændre spillets regler.
Kinesiske Xiaomi, mest kendt for smartphones og gadgets, har ifølge Car News China indsendt en patentansøgning, som kan bringe elbilen ind i en helt ny liga.
Læs også
Et nyt solid-state-batteri lover både ekstrem rækkevidde og lynhurtig opladning. Det skriver Future Zone.
1.200 kilometer på én opladning
Testresultater peger på, at batteriet kan få elbiler til at køre over 1.200 kilometer, før næste opladning er nødvendig.
Og når bilen endelig skal til stikket, lover teknologien en opladning på 800 kilometers rækkevidde på under 10 minutter.
Det er muligt takket være en ny fast elektrolyt, sammensat af polymerer og metalsalte.
Denne struktur forkorter ionernes bevægelsesvej, hvilket øger effektiviteten markant sammenlignet med traditionelle lithium-ion-batterier.
Ambitioner i verdensklasse
“Solid-state-teknologi kan være nøglen til at løse elbilens største udfordringer,” lyder det fra Xiaomi ifølge kinesiske medier.
Men Xiaomi er ikke alene.
Toyota, BMW og BYD investerer også massivt i lignende løsninger.
Det store spørgsmål er, hvem der først gør teknologien kommercielt levedygtig.
Markedet forventer, at solid-state-batterier først for alvor rammer bilerne omkring 2030.
Men hvis Xiaomi holder kursen, kan fremtidens elbiler få en kinesisk sjæl – og en rækkevidde, der sender rækkeviddeangst på pension.