Tesla har for første gang måttet stå skoleret i Danmark, efter det er kommet frem, at selskabet i en periode har vildledt danske bilkøbere.
På Teslas hjemmeside blev to af bilmodellerne i 2019 markedsført med priser, der ikke viste hele sandheden.
Vigtige omkostninger som registreringsafgift, dokument- og leveringsgebyr var udeladt.
Ifølge Forbrugerombudsmanden udgør det et klart brud på markedsføringslovens regler om vildledende udeladelser.
Lån uden gennemsigtighed
Der var dog mere at komme efter.
I forbindelse med markedsføring af lån til tre forskellige modeller blev der ikke givet et repræsentativt eksempel på omkostningerne.
Forbrugeren blev dermed ikke informeret om, hvad et lån reelt ville koste, hvilket ifølge lovgivningen er obligatorisk. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Tesla accepterer bøden
Tesla Motors Denmark ApS har accepteret en bøde, hvis størrelse afspejler den gamle bødemodel, som var gældende på gerningstidspunktet.
En tilsvarende sag i dag ville dog ramme langt hårdere.
"Forbrugerne skal have alle relevante oplysninger, når de træffer en så stor beslutning som at købe en bil eller optage et lån hertil," udtaler forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Forbrugerne betaler regningen
Sagen understreger, hvor vigtigt det er at være grundigt informeret, når man køber bil.
En lav pris kan lyde tillokkende, men hvis den ikke inkluderer alle reelle udgifter, kan den vise sig at være alt andet end en god handel.
Fremover skal Tesla, og resten af bilbranchen, træde mere varsomt, hvis de vil undgå langt højere bøder.