Hele den tyske bilindustri opfordrer EU til at gøre dette - Kan sænke priserne markant

Christian Pedersen

3 dage siden

|

03/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette kan virkelig sænke priserne, hvis EU faktisk lytter.

Mest læste i dag

Den tyske bilindustri anmoder nu Europa-Kommissionen om at droppe planlagte ekstra toldsatser på elbiler fremstillet i Kina.

Organisationer som VDA, der repræsenterer bilmærker som BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen og Opel, argumenterer for, at disse toldsatser vil skade både europæiske og amerikanske bilproducenter, der eksporterer fra Kina.

Ifølge VDA vil de planlagte toldsatser ikke kun påvirke eksporten negativt, men også risikere gengældelse fra Kina med modtoldsatser, hvilket vil ramme den tyske industri hårdt grundet dens store eksport til Kina. Det skriver Mobilsiden.

Potentielle konsekvenser for bilindustrien

Værdien af Tysklands eksport af personbiler til Kina sidste år var mere end tre gange så stor som værdien af importen fra Kina, og komponentleverandørernes eksport var fire gange så stor som værdien af importen.

Derfor frygter VDA, at de nye toldsatser vil skabe en betydelig ubalance i handelen og skade tysk økonomi.

Fokus på råmaterialer til elbilproduktion

Kommissionen opfordres i stedet til at fokusere på at sikre adgang til kritiske råmaterialer til elbilproduktion, hvoraf mange kontrolleres af Kina.

Det foreslås, at der oprettes et råd til at diskutere sådanne spørgsmål, for at reducere barrierer for markedsadgang og skabe gennemsigtighed i handelspolitikken.

Dette vil kunne styrke Europas elbilindustri og fremme hurtigopladning til elbil på det europæiske marked.

Forhandlinger mellem EU og Kina

Kina og EU-Kommissionen har siden sidste uge forhandlet om de begrænsninger, som Beijing ønsker afskaffet, idet de afviser beskyldninger om uretfærdige subsidier.

EU-Kommissionen har gjort det klart, at de forventer, at Kina deltager i de tekniske forhandlinger med en køreplan for at "tage fat på den skadelige subsidiering" af landets elbilindustri, hvis der skal være et forhandlingsresultat.

Forventet modtræk fra Kina

Kinesiske bilproducenter opfordrede allerede sidste måned Kina til at hæve toldsatserne på importerede europæiske benzindrevne biler som gengældelse for toldsatserne.

På et møde bag lukkede døre deltog virksomheder som SAIC, BYD, BMW, Volkswagen og Porsche.

Kina står for omkring 30 % af de tyske bilproducenters salg, hvilket gør situationen endnu mere presserende for Tyskland.

Uenighed blandt tyske økonomer

Tyske økonomer er uenige om toldsatserne ifølge en Ifo-undersøgelse.

Mens en tredjedel mener, at det er et passende skridt for at imødegå kinesiske subsidier, ville en anden tredjedel foretrække ingen told overhovedet af frygt for en handelskrig.

Elleve procent opfordrede til lavere told, mens seks procent gik ind for højere told.

Denne komplekse situation understreger behovet for en balanceret tilgang, der tager hensyn til både økonomiske og handelsmæssige konsekvenser, samt sikrer den fortsatte udvikling og implementering af hurtigopladning til elbil i Europa.