BYD sætter igen nye standarder på elbilmarkedet med imponerende salgsresultater.
I juni måned solgte BYD mere end 341.000 elektriske biler, hvilket markerer en ny salgsrekord og overgår sidste års tal med hele 35 procent. Det skriver Mobilsiden.
Se specifikationer, priser og billeder af elbiler
BYD's nyeste præstation har cementeret deres position som en af de førende producenter af elbiler.
På trods af at de endnu ikke har indtaget en topplacering på det danske marked, viser de imponerende salgstal globalt, hvor BYD har solgt præcis 341.658 elektriske biler i juni 2024.
Dette inkluderer både rene elbiler og hybridbiler, og salget af elbiler alene steg med 13 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Aggressive prisnedsættelser driver salget
BYD har især set stor succes i hjemlandet Kina, hvor aggressive prisnedsættelser på populære modeller som Seagull, Atto 3, Dolphin og Seal har skubbet salget markant opad.
For eksempel starter Seagull, BYD's mest prisvenlige elbil, ved en pris på kun 9.000 euro (cirka 67.000 kr.) i Kina.
Når Seagull ankommer til Danmark, forventes prisen dog at være betydeligt højere.
Priskrigen i Kina har ført til, at flere bilproducenter sælger elbiler med tab, men i Europa ser det anderledes ud.
Her tjener de kinesiske producenter langt mere på deres elbiler, der sælges til over dobbelt pris i forhold til Kina.
Derfor forventes BYD Seagull at koste omkring 150.000 kr. i Danmark.
Ekstra importtold og dens konsekvenser
En ny udfordring for BYD i Europa er den forhøjede importtold på kinesisk producerede elbiler.
Denne ekstra told på 17,4 procent vil også ramme BYD.
Det ser dog ud til, at BYD kan absorbere de ekstra omkostninger takket være højere fortjenstmargener på de biler, der sælges i EU.
BYD's fortsatte vækst og evne til at tilpasse sig markedets dynamik gør dem til en nøglespiller i elbilindustrien.
Deres evne til at sætte nye salgsrekorder viser deres styrke og potentiale til at udfordre etablerede mærker på verdensplan.