Ny straftold på kinesiske elbiler påvirker ikke danskerne - Her er hvorfor

Christian Pedersen

2 dage siden

|

02/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Danskerne bliver ikke påvirket af den nye told af en helt speciel grund.

Mest læste i dag

Den nyligt annoncerede straftold på kinesiske elbiler vil få minimale konsekvenser for danske bilkøbere.

Listen over de mest solgte elbiler i Danmark er domineret af europæiske mærker, og kinesiske elbiler har endnu ikke opnået stor popularitet blandt danske forbrugere.

Europæiske mærker dominerer markedet

Elbiler fra Tesla, Audi og Volkswagen topper listen over de mest solgte elbiler i Danmark.

Det er først på plads nummer 20, at et kinesisk mærke, BYD, optræder.

Dette viser, at danske bilkøbere i høj grad foretrækker velkendte europæiske mærker, hvilket betyder, at straftolden på kinesiske elbiler ikke vil have den store indflydelse på det danske marked.

Forbrugervaner og tillid

En af grundene til, at kinesiske elbiler endnu ikke har vundet indpas i Danmark, er forbrugernes vaner og tillid til nye mærker.

Ifølge Ilyas Dogru, chefkonsulent hos Forenede Danske Motorejere (FDM), tager det tid for nye bilmærker at etablere sig på et marked, hvor de er ukendte.

Danskerne har i højere grad tillid til de etablerede europæiske mærker, som de har kendt i mange år. Det skriver DR.

Politisk bevidsthed

Derudover er der en politisk bevidsthed blandt danske forbrugere, som vælger at fravælge kinesiske elbiler på grund af modstand mod det kinesiske regime.

Dette betyder, at selvom kinesiske elbiler kan være konkurrencedygtige på pris, vælger mange danske forbrugere bevidst at undgå dem.

Prispres på elbiler

Selvom der er en stor efterspørgsel efter billige elbiler, har de kinesiske modeller endnu ikke formået at levere de forventede lave priser i Europa.

De europæiske producenter har formået at bevare deres førerposition ved at tilbyde konkurrencedygtige priser og gode finansieringsmuligheder.

Straftoldens begrænsede effekt

Den nye straftold, som EU planlægger at indføre på kinesiske elbiler, vil øge prisen på disse biler.

For eksempel vil en bil til 250.000 kroner stige med 25-30.000 kroner som følge af straftolden.

Men da kinesiske elbiler ikke er særligt populære i Danmark, vil denne stigning ikke have en stor effekt på det danske marked.

Fortsat vækst for europæiske elbiler

Mens straftolden vil påvirke kinesiske elbiler, forventes det, at europæiske elbiler vil fortsætte deres vækst på det danske marked.

Med en stigende efterspørgsel efter elbiler og en stærk tilstedeværelse af europæiske mærker, vil danske forbrugere sandsynligvis fortsætte med at foretrække disse biler.

Den nye straftold på kinesiske elbiler vil altså ikke have den store indflydelse på danske bilkøbere, der fortsat vil vælge de kendte europæiske mærker, som dominerer markedet.