Bilchef om ny straftold: Priserne på elbiler bliver dyrere i EU

Christian Pedersen

20 uger siden

|

02/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den nye kinesiske straftold kan medvirke til at priserne bliver dyrere, når du køber dem i EU.

Mest læste i dag

Europa-Kommissionen har annonceret en straftold på kinesiske elbiler, hvilket vil påvirke priserne på elbiler i EU.

Denne beslutning kommer som svar på den kinesiske statsstøtte til deres elbilproducenter, hvilket ifølge EU skaber unfair konkurrence. Det skriver DR.

Kinesiske elbiler i Europa

Kinesiske elbiler, som BYD, har set en massiv vækst i Europa.

I 2024 overhalede BYD Tesla som verdens største producent af elbiler.

Alligevel har danske forbrugere endnu ikke taget de kinesiske mærker til sig.

Ifølge bilstatistik.dk er det først på en 20. plads, at et kinesisk bilmærke dukker op blandt danskernes favoritter.

Forbrugeradfærd og politiske valg

Ifølge Ilyas Dogru, chefkonsulent hos Forenede Danske Motorejere (FDM), tager det tid for forbrugerne at omstille sig til nye mærker.

Derudover er der mange politiske forbrugere, som bevidst undgår kinesiske biler på grund af deres modstand mod det kinesiske regime.

Prisen spiller også en stor rolle, og der er en stor efterspørgsel efter billige elbiler, som kineserne endnu ikke har leveret til det europæiske marked.

Straftoldens konsekvenser

Straftolden, som forventes at træde i kraft 5. juli, vil gøre kinesiske elbiler markant dyrere.

For eksempel vil en bil til 250.000 kroner stige med 25-30.000 kroner på grund af den nye straftold.

Dette kan få alvorlige konsekvenser for det europæiske elbilmarked.

Dogru advarer om, at europæiske og amerikanske producenter kan udnytte situationen til at holde priserne oppe, hvilket kan hæmme elbilsalget og den grønne omstilling.

Europæiske producenter også ramt

Straftolden vil ikke kun ramme kinesiske producenter, men også europæiske producenter, der har produktion i Kina.

Tesla Model 3, som produceres i Kina, vil også blive påvirket, ligesom nogle modeller fra BMW og Volvo.

Dette kan medføre yderligere prisstigninger på populære elbiler i Europa.

Støtte til europæisk konkurrenceevne

Hos Rådet for Grøn Omstilling ser man positivt på straftolden.

Transportpolitisk chef Jeppe Juhl mener, at kinesiske elbiler har en højere klimabelastning ved produktion, og at straftolden vil styrke den europæiske konkurrenceevne.

Han tror dog på, at kinesiske elbiler vil komme stærkt tilbage inden for de næste par år.

Mulig kinesisk gengældelse

Efter varslingen om straftold har Kina annonceret, at de vil undersøge, om importerede svin fra EU-landene skaber unfair konkurrence for kinesiske landmænd.

Dette viser, at konflikten mellem EU og Kina kan eskalere og få bredere økonomiske konsekvenser.

Straftolden på kinesiske elbiler vil uden tvivl påvirke priserne i EU og skabe udfordringer for både kinesiske og europæiske producenter.

Forbrugerne skal forberede sig på prisstigninger, mens industrien forsøger at navigere i de nye handelsbarrierer.