Chokerende nye tal: Salget af denne Tesla-model er halveret

Christian Pedersen

4 uger siden

|

25/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Salget af denne populære Tesla model er halveret. Her er de nye tal.

Mest læste i dag

Tesla Model Y har længe været en dominerende spiller på både det danske og europæiske marked.

Men nye tal viser, at salget af denne populære elbil er faldet markant.

I 2023 var Tesla Model Y den mest solgte bil i verden med 1,2 millioner solgte eksemplarer, hvilket gjorde den til en suveræn topscorer.

Dog har salget i Europa oplevet et dramatisk fald i 2024.

Store fald i Europa

Ifølge data fra Dataforce er Tesla Model Y gået fra at være den mest solgte bil til nu at ligge på en 18. plads i Europa.

Dette svarer til et fald på hele 48,9 procent, eller 10.373 færre solgte biler sammenlignet med samme periode sidste år.

Selvom Model Y stadig er Teslas mest solgte bil i Europa, er den nu den niende mest solgte bil samlet set på kontinentet.

Konkurrencen strammer til

Konkurrenterne er begyndt at indhente Tesla.

Flere bilmærker tilbyder nu attraktive alternativer til Model Y, ofte til lavere priser.

For eksempel har MG og Kia for nylig sænket priserne på deres elbiler, hvilket gør dem til mere tilgængelige alternativer for bilkøbere. Det skriver Meremobil.

Samme tendens i Danmark

Danmark har også set et lignende mønster.

Tesla Model Y har i 15 måneder i træk været den mest solgte bil i landet, men i 2024 ses der et fald også her.

Danskernes interesse for andre mærker og modeller er stigende, og mange afventer måske lanceringen af en ny Model Y, som der har været rygter om.

Fremtidige udsigter

Der spekuleres i, at en ny version af Model Y kan være på vej, hvilket kan påvirke nuværende salgstal, da potentielle købere venter på den nye model.

Yderligere kompliceres situationen af den forventede importtold, som kan påvirke priserne på Tesla-biler fra 1. juli 2024.

Mere til historien: Importtolden kan også begrænse salget af Model 3, da det er uvist, hvordan prisen vil blive påvirket efter 1. juli 2024.

Dette kan skabe yderligere usikkerhed blandt potentielle købere.

Tesla står derfor overfor en udfordrende tid, hvor de skal navigere i et marked med stigende konkurrence og ændrede handelsbetingelser.

Hvordan de håndterer disse udfordringer, vil blive afgørende for deres fremtidige succes i Europa og Danmark.