Kinesiske elbilproducenter er begyndt at skille sig ud på det europæiske marked ved at tilbyde imponerende garantivilkår, der overgår deres europæiske modparter.
Dette er en del af deres strategi for at tiltrække de mange kunder, der ønsker at skifte deres fossilbiler ud med elektriske modeller. Det skriver Tv2.
Lang garanti på batteri og bil
En undersøgelse foretaget af interesseorganisationen FDM viser, at de fleste kinesiske elbiler tilbyder mindst fem års garanti på selve bilen og op til otte års garanti på batteriet.
Dette står i skarp kontrast til de to års garanti, som ofte tilbydes af europæiske producenter.
Michael Ern Nielsen, advokat i FDM, bemærker, at denne lange garanti kan få europæiske producenter til at genoverveje deres egne garantivilkår for at forblive konkurrencedygtige.
Læs garantibetingelserne nøje
Selvom de lange garantier er attraktive, viser FDM-undersøgelsen også, at det er vigtigt at læse de medfølgende vilkår grundigt.
Flere af de kinesiske producenter har strenge krav, der skal overholdes for at garantien forbliver gyldig.
For eksempel kræver MG, at bilen vaskes månedligt, hvis man bor tættere end 50 kilometer fra kysten.
Hos Hongqi skal reservedele brugt til service være detaljeret med varenumre.
Uklare betingelser for batterigaranti
En udfordring ved de lange garantier er de forskellige definitioner af, hvad batterigarantien dækker.
Michael Ern Nielsen påpeger, at producenterne bør oplyse deres målemetoder klart, så bilejerne ved, hvad de kan forvente, og så organisationer som FDM kan verificere informationerne.
Med deres generøse garantivilkår sætter kinesiske elbilproducenter nye standarder på markedet, hvilket kan tvinge europæiske producenter til at forbedre deres egne tilbud.
For forbrugerne er det afgørende at sætte sig ind i garantibetingelserne for at undgå ubehagelige overraskelser senere.