EU-Kommissionen har varslet en markant ændring i toldpolitikken vedrørende kinesiske elbiler.
Fra 4. juli 2024 vil der blive indført en forhøjet importtold på mellem 17 og 38,1 procent på elbiler, der produceres af kinesiske selskaber, som EU mener modtager statsstøtte fra Kina.
Denne "straftold" kommer oven i de allerede eksisterende 10 procents told på import af elbiler.
Reaktionerne fra Kina
Kina har reageret skarpt på EU's beslutning. Myndighederne i Beijing har anklaget EU for at starte en handelskrig, som de mener vil hæmme den grønne omstilling.
De har også truet med at indføre straftold på svinekød og andre produkter fra EU-lande som modsvar.
Dialog mellem EU og Kina
I weekenden blev det offentliggjort, at Kina og EU er gået i dialog om sagen.
Kinas handelsministerium og Tysklands økonomiminister, Robert Habeck, har bekræftet, at der skal indledes forhandlinger om tolden.
“Dette er nyt og overraskende, fordi det ikke har været muligt at indgå en konkret forhandlingstidsplan i de sidste par uger,” udtalte Robert Habeck under sit besøg i Kina. Det skriver Meremobil.
Fremtidens elbilsmarked
Hvad forhandlingerne præcis vil resultere i, er stadig uvist.
Tolden træder i kraft den 4. juli og vil gælde midlertidigt i fire måneder, hvorefter EU's medlemslande skal træffe en endelig beslutning.
Hvis tolden bliver permanent, vil den typisk strække sig over en femårig periode.
Kinesiske producenter som BYD, Geely, og SAIC, der står bag mærker som MG, Volvo og Polestar, vil blive hårdt ramt.
Hvad betyder det for forbrugerne?
Kina håber at undgå den høje told, mens EU frygter, at den billige import af kinesiske elbiler vil skade den europæiske bilindustri.
Denne udvikling skaber spænding omkring, hvordan elbilsmarkedet vil udvikle sig i fremtiden, og hvad det betyder for forbrugerne i Europa.
Kina og EU's kommende forhandlinger vil være afgørende for at afgøre fremtiden for elbilimporten og priserne på disse biler i Europa.
Det bliver spændende at se, hvordan dette vil påvirke både markedet og forbrugernes valg af elbiler fremover.