Tesla har endnu en gang udsendt en tilbagekaldelse af deres Cybertruck.
Denne gang omfatter tilbagekaldelsen 11.688 elektriske pickups på grund af en defekt vinduesvisker, der kan reducere førerens synlighed, samt 11.383 Cybertrucks på grund af trim i ladet, der kan løsne sig og skabe farlige vejforhold for andre bilister.
Flere tilbagekaldelser rammer Cybertruck
Denne seneste tilbagekaldelse følger en tidligere i april, hvor 3.878 Cybertrucks blev tilbagekaldt på grund af risikoen for en fastklemt speeder. Det skriver The Verge.
Problemerne med den store vinduesvisker er blevet rapporteret i ejerfora de seneste uger og har ifølge rapporter forsinket leveringen af Cybertrucks i sidste øjeblik.
Defekte vinduesviskere og løst trim
Ifølge NHTSA’s tilbagekaldelsesmeddelelse kan overdreven elektrisk strøm forårsage, at vinduesviskermotorens controller svigter.
Tesla vil derfor gratis udskifte vinduesviskermotoren i de berørte køretøjer.
For så vidt angår trimmet i ladet, vil Tesla-service påføre klæbefremmer og trykfølsom tape eller udskifte eventuelle manglende dele efter behov – også dette uden omkostninger for ejeren.
Kritiske sikkerhedsproblemer
Vinduesviskeren og trimmet i ladet udgør begge potentielle sikkerhedsrisici. En fejl i vinduesviskeren kan forværre førerens syn under kørsel i regnvejr, mens løst trim kan falde af og skabe farlige situationer for andre trafikanter.
Tidligere problemer og konsekvenser
Tilbagekaldelserne kommer efter en række udfordringer for Cybertruck.
Elon Musk har tidligere udtalt, at “vi gravede vores egen grav med Cybertruck,” hvilket refererer til de omfattende produktionsudfordringer, som modellen har mødt.
Senest blev mange Cybertrucks spraymalet med ordene "Fuck Elon" i en offentlig parkeringsplads, kort før dagens tilbagekaldelser blev annonceret.
Tesla arbejder nu på at rette op på disse fejl for at sikre, at Cybertruck-ejere kan bruge deres køretøjer sikkert.
Ejere af de berørte modeller opfordres til at kontakte Tesla-service for at få de nødvendige reparationer udført.
Dette er endnu en påmindelse om vigtigheden af løbende at overvåge og vedligeholde sikkerhedskritiske komponenter i moderne køretøjer.