Trend DK
Forside Elbiler Ejer du en elbil? Så bør du kende denne skjulte...

Ejer du en elbil? Så bør du kende denne skjulte ekstraregning

Ejer du en elbil? Så bør du kende denne skjulte ekstraregning
Unai Huizi Photography / Shutterstock.com

Tusindvis af danskere betaler hver dag for noget, de aldrig får.
ADAC har afsløret en dyr hemmelighed, bilbranchen helst vil holde skjult.

Lige nu læser andre

Når elbilejere tilslutter deres bil til en ladestander, regner de med, at den betalte strøm også ender i bilens batteri.

En ny test fra den tyske bilorganisation ADAC afslører imidlertid, at op til ti procent af strømmen går tabt under opladningen. Dermed betaler ejerne for energi, der aldrig når frem til batteriet.

Ladetabet opstår på grund af energitab i ladekablerne, batteriets temperaturregulering og andre interne systemer i bilen.

Ifølge ADAC afhænger størrelsen af ladetabet både af bilmodellen og temperaturen under opladning.

Tesla Model Y med størst energitab

ADAC’s undersøgelse omfattede fire populære elbiler, og resultaterne viste tydelige forskelle.

Læs også

Størst tab blev målt hos Tesla Model Y, hvor knap ti procent af strømmen forsvandt ved hurtigopladning ved nul grader uden forvarmning af batteriet. Hyundai Ioniq klarede sig bedre med et tab på kun seks procent under samme betingelser.

For at sætte tabet i perspektiv vil en opladning af 60 kWh betyde, at ejeren reelt betaler for 66 kWh.

Ved en pris på seks kroner per kWh svarer det til et ekstra beløb på 36 kroner pr. opladning.

Dette tab er noget, som få bilister ville acceptere, hvis det eksempelvis gjaldt benzin eller diesel.

Forvarmning reducerer ladetabet markant

Elbilejere har heldigvis mulighed for selv at minimere ladetabet. Det kan gøres ved at forvarme bilens batteri inden opladning. Nyere elbiler er ofte udstyret med en særlig funktion til forvarmning af batteriet.

Læs også

Har bilen ikke denne funktion, kan en kort køretur inden opladningen hjælpe med at hæve batteriets temperatur.

Ifølge ADAC faldt ladetabet markant ved brug af forvarmning. Tesla Model Y reducerede sit tab fra næsten ti procent til blot fire procent ved brug af forvarmning, mens Hyundai Ioniq opnåede endnu bedre resultater med et tab helt ned på én procent.

ADAC anbefaler nu, at producenterne informerer kunderne om ladetabet.

Organisationen opfordrer samtidig alle elbilejere til at lade batteriet varme op inden opladning, hvilket både sparer penge og sikrer en mere effektiv opladning.

Ads by MGDK