Trend DK
Forside Elbiler Skjult svaghed: derfor holder visse motorer kun halvt så længe

Skjult svaghed: derfor holder visse motorer kun halvt så længe

Skjult svaghed: derfor holder visse motorer kun halvt så længe
Foto: mbranbilla / Shutterstock.com

Kører du med en af disse motorer? De skjulte fejl kan halvere levetiden.

Lige nu læser andre

Ikke alle motorer er skabt ens – og nogle modeller døjer med skjulte svagheder, der kan halvere levetiden, uden at bilejeren aner det. Det handler om designfejl, materialevalg og konstruktionsbeslutninger, som først viser sig over tid.

Flere populære motorer er særligt udsatte – og hvis du kører med en af dem, kan det være tid til at tage et nærmere kig under motorhjelmen.

Volkswagen 1.4 TSI (EA111)

Denne motor havde problemer med kædestrammeren, som kunne svigte uden varsel. Resultatet var alvorlige motorsammenbrud og dyre reparationer – ofte længe før 200.000 km.

Peugeot/Citroën 1.2 PureTech (før 2019)

Denne lille turbomotor er økonomisk, men har svagheder i tandremmen, som kan gå i opløsning i motorolien. Det kan føre til omfattende motorskader.

Læs også

BMW N47 (2.0 diesel)

Især kendt for kædeproblemer, som kan opstå allerede ved 100.000 km. En skjult og dyr svaghed i en ellers populær dieselmotor.

Ford EcoBoost 1.0 (tidlige modeller)

Tidlige versioner led under problemer med kølesystemet og svigtende toppakninger, hvilket kunne føre til overophedning og motorskader.

Renault/Nissan 1.2 TCe

Motoren har ry for højt olieforbrug og defekte stempler. Mange oplever faldende ydelse og begyndende slid langt før forventet.

Mazda SkyActiv-D (2.2 diesel)

Denne motor blev kritiseret for problemer med partikeludskilning og olieudtynding, som kunne føre til svigt af motorkomponenter.

Volkswagen 2.0 TDI (EA189)

Skandale-motoren fra dieselgate havde ikke kun miljøproblemer – mange ejere oplevede også svigt i EGR-ventiler og turboladere tidligt.

Subaru FB25 (2.5 benzin)

Motoren havde problemer med for tidligt slidte ventilstyr og oliespild. Det resulterede i hyppige reparationer og reduceret levetid.

Hyundai/Kia 1.6 GDI

Tidlige versioner led under dårlig varmeafledning, hvilket kunne føre til brændte ventiler og motorstop.

Opel 1.4 Turbo (benziner)

Kendt for svage toppakninger og olielækage, som i værste fald kunne resultere i motorsammenbrud, selv ved moderat kilometertal.

Læs også

Ads by MGDK