Disse elbiler kæmper på lange ture – se hvorfor de ikke egner sig til motorvej og ferie.
Lige nu læser andre
Ikke alle elbiler er skabt til motorvej og feriekørsel. Nogle modeller har begrænset rækkevidde, lav ladekapacitet eller dårlige komfortforhold – og det kan blive frustrerende, når du skal ud på langfart.
Her er 10 elbiler, der kæmper med de lange stræk – og forklaringen på, hvorfor de ikke egner sig til de store ture.
Honda e

Med en reel rækkevidde på under 200 km og begrænset hurtigladning er Honda e kun velegnet til bykørsel. På motorvej falder rækkevidden dramatisk.
Mazda MX-30

Flot design og god kvalitet, men batteriet på 35,5 kWh rækker ikke langt. Den langsomme opladning gør det værre på længere ture.
Mini Electric

Mini’en har charme, men rækkevidden ligger lavt, og hurtigladning er middelmådig. Komforten på lange stræk er heller ikke imponerende.
Peugeot e-208

Læs også
Selvom den klarer sig fint i byen, har e-208 begrænset rækkevidde og langsom opladning, hvilket gør den besværlig på ferieture.
Fiat 500e

Kompakt, stilfuld og byvenlig – men slet ikke bygget til langtur. Den korte rækkevidde og manglen på plads gør den uegnet til motorvej.
Hyundai Ioniq Electric (før 2020)

En effektiv bil, men med små batterier og lav ladekapacitet klarer den sig dårligt på længere stræk uden mange ladestop.
Citroën ë-C4

En komfortabel bil til hverdag – men rækkevidde og ladehastighed matcher ikke konkurrenterne. Motorvejskørsel dræner batteriet hurtigt.
Volkswagen e-Up!

Ideel som pendlerbil, men langture er en udfordring. Batteriet er lille, og lademulighederne begrænsede.
Renault Twingo Electric

Læs også
Bybil med minimal rækkevidde og ingen mulighed for DC-hurtigladning. Langture er næsten umulige uden lange stop.
Opel Corsa-e

Den deler teknologi med e-208 og lider af samme svagheder: Middel rækkevidde, beskeden komfort og begrænset ladehastighed.