Det går stærkt, når først opladningen begynder.
Lige nu læser andre
For elbilsejere, der ofte er afhængige af offentlige ladestandere, kan ladehastigheden være lige så vigtig som rækkevidden.
På en lang køretur eller uden adgang til egen ladeboks kan minutter sparet ved laderen gøre hele forskellen.
Kinesiske mærker sætter tempoet
De nyeste opgørelser viser, at kinesiske producenter i øjeblikket fører an i opladningskapløbet.
Xpengs modeller G9 og G6 topper listen med en opladning fra 10 til 80 procent på blot 12 minutter.
Begge modeller når en maksimal ladeeffekt på imponerende 480 kW.
Læs også
Også Zeekr er med helt fremme.
SUV’en 7X klarer samme opgave på 13 minutter med samme høje ladeeffekt. Det skriver Mobilsiden.
Europæisk og sydkoreansk konkurrence
Europæiske og sydkoreanske producenter er dog ikke langt bagefter.
Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er blandt modellerne, der kan fylde batteriet op fra 10 til 80 procent på omkring 18 minutter.
Her spiller bilernes ladekurve en afgørende rolle.
Læs også
En jævn, høj ladeeffekt over hele opladningsforløbet kan ofte være vigtigere end en kortvarig maksimal topydelse.
Ladetid frem for tal på papiret
Selvom en bil kan prale af høj maksimal ladeeffekt, betyder det ikke nødvendigvis, at den oplader hurtigere i praksis.
Batteriets størrelse og temperatur, laderens kapacitet og bilens evne til at holde en høj gennemsnitseffekt er afgørende faktorer.
En bil med et mindre batteri kan derfor lade hurtigere op til 80 procent end en større model, målt i tid, ikke kun i kW.
For forbrugerne betyder det, at man bør fokusere på den reelle ladetid fra 10 til 80 procent, når man vurderer en elbils opladningsevner.
Læs også
Det er dette tal, der afgør, hvor hurtigt du kommer tilbage på vejen.