Trend DK
Forside Streaming Netflix bruger allerede generativ AI i sine serier

Netflix bruger allerede generativ AI i sine serier

Netflix bruger allerede generativ AI i sine serier
Shutterstock

Det er ikke noget, der tidligere har været fremme, men nu har Netflix indrømmet, at de faktisk gør brug af generativ AI.

Lige nu læser andre

Netflix indrømmede under sin regnskabsfremlæggelse torsdag, at virksomheden har brugt generativ AI til at skabe visuelle effekter (VFX) i The Eternaut, der er en original Netflix-serie fra Argentina, som blev udgivet i april 2025.

Virksomhedens CEO, Ted Sarandos, udtalte i denne forbindelse, at generativ AI specifikt blev brugt til et VFX-klip i det postapokalyptiske drama, men at dette blot er én af flere måder, hvorpå Netflix omfavner AI.

Ifølge Sarandos ønskede skaberne af The Eternaut at inkludere et klip af en bygning, der kollapser i Buenos Aires, og i stedet for at hyre et studie med speciale i visuel effekt til at skabe optagelsen, brugte Netflix generativ AI.

“Ved at bruge AI-drevne værktøjer kunne de opnå et fantastisk resultat på bemærkelsesværdigt kort tid,” udtalte Sarandos under fremlæggelsen ifølge Engadget.

Læs også

“Faktisk blev den VFX-sekvens færdiggjort 10 gange hurtigere, end det ville have været muligt med… traditionelle VFX-værktøjer og arbejdsgange.”

Optagelsen ‘ville simpelthen ikke have været mulig inden for seriens budget’, siger Sarandos, som selv har haft indflydelse på budgettet. Direktøren siger, at The Eternaut indeholder ‘de allerførste færdige Gen AI-optagelser, der vises på skærmen i en original Netflix-serie eller -film’.

Serien fungerer tydeligvis også som en prototype for, hvordan Netflix fremover kan undgå omkostninger, de ikke ønsker at påtage sig.

Arbejdstagere i underholdningsindustrien har ikke taget venligt imod brugen af generativ AI. Arbejdsnedlæggelser – herunder den nyligt afsluttede SAG-AFTRA-strejke i spilbranchen – har gjort beskyttelse mod AI til et centralt tema.

Den Oscar-nominerede film The Brutalist fik kritik i 2024 for at bruge AI-værktøjer under produktionen. Derudover er det stadig et åbent spørgsmål, om generative AI-modeller er blevet trænet ulovligt på ophavsretligt beskyttet materiale.

Netflix planlægger at bruge generativ AI til at skabe reklamer til deres reklameunderstøttede abonnement og tester angiveligt også en ny søgefunktion drevet af OpenAI’s modeller.

Brugen af generativ AI i produktion kan virke som en naturlig udvikling for en virksomhed, der allerede har investeret i teknologien, men det kan også være med til at normalisere en teknologi, som mange kreative stadig er stærkt imod.

Læs også

Ads by MGDK