Nielsens seneste rapport er endnu en øjenåbner, der viser, at YouTube hurtigt vinder terræn på tv-markedet.
Tidligere denne uge udgav Nielsen sin 'Media Distributor Gauge'-rapport for april 2025, som afslørede, at YouTube har nået en vigtig milepæl: Platformen har nu haft den største andel af tv-tid i tre måneder i træk og står for 12,4 procent af den samlede tid, seere bruger på at se fjernsyn.
Det er en stigning fra 12 procent måneden før og en markant fremgang fra blot 9,6 procent for et år siden. Derfor er det ikke muligt at komme udenom, at YouTube har fået et større tag om dette marked, hvilket naturligvis er sket på bekostning af nogle af de mange andre tjenester på markedet.
Tallene understreger derfor YouTubes voksende dominans i stuen og overgår store medieselskaber som Disney, Paramount og Netflix. Disney havde den næststørste andel af tv-seertiden i april med 10,7 procent af det samlede forbrug.
Desuden viser interne data fra YouTube, at fjernsyn var den primære enhed, som brugere i USA brugte til at se YouTube på i første kvartal af 2025. Det kan måske komme bag på nogen, at det forholder sig på den måde, men mange vælger faktisk at se deres YouTube-videoer på fjernsynet.
YouTubes andel af tv-tiden ser ud til at vokse yderligere. Under sin årlige 'Upfront'-begivenhed for annoncører tidligere på måneden annoncerede virksomheden en vigtig aftale med NFL.
Aftalen betyder, at YouTube eksklusivt vil streame sæsonens første fredagskamp til et globalt publikum. Det bliver første gang, platformen fungerer som live-broadcaster af NFL-kamp, men bliver det en succes, er det naturligvis ikke til at udelukke, at de kommer til at gentage det i fremtiden.