Kunderne raser mod dette elselskab: "Det er noget svineri"

Christian Pedersen

7 uger siden

|

01/08/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dette elselskab bør du nok holde dig fra, hvis du gerne vil have overskydende penge tilbage.

Mest læste i dag

Utilfredsheden blandt kunderne hos elselskabet Velkommen A/S når nye højder.

Flere kunder oplever, at selskabet opkræver betydelige acontobeløb uden at tilpasse dem til deres faktiske forbrug, hvilket har ført til opsparede beløb, som kunderne har svært ved at få tilbagebetalt.

66-årige Jette Rank Andersen blev chokeret, da hun opdagede, at hun havde 37.000 kroner til gode hos Velkommen.

"Det er mange penge, når man er folkepensionist," udtaler Jette, der mener, at det er urimeligt, at selskabet fortsat kræver forudbetalinger, når der allerede er en stor saldo på kontoen. Det skriver Tv2.

Problemer med tilbagebetaling

Til trods for gentagne henvendelser til kundeservice og løfter om tilbagebetaling, modtog Jette først sine penge efter, at TV 2 kontaktede Velkommen.

"Det er sket en beklagelig fejl," lyder det fra Thomas Søgaard-Andersen, direktør i Velkommen, som erkender, at selskabet har håndteret sagen dårligt.

Jette er langt fra den eneste kunde, der har oplevet problemer. Yvonne Staal fortæller om lignende udfordringer, hvor hun efter adskillige opkald og beskeder stadig venter på sin slutafregning og tilbagebetaling af overskydende beløb.

Hun fortæller, at trods flere forsøg på at få orden i sine konti, har hun ikke modtaget de penge, hun har krav på.

Økonomiske udfordringer

Ifølge professor i økonomistyring, Per Nikolaj Bukh, kan de høje acontobeløb og forsinkelser i tilbagebetalingerne være tegn på, at Velkommen har økonomiske udfordringer.

Det kan være forklaringen på, at de opkræver høje acontobeløb fra kunderne og beholder deres tilgodehavende længere.

Velkommen forsvarer praksis

Thomas Søgaard-Andersen fra Velkommen A/S forklarer, at de store acontobeløb er nødvendige for at sikre indkøb af strøm til kundernes forventede forbrug.

Det kommer sandsynligvis ikke til at ændre sig, så længe de skal stille sikkerhed for deres kunders forventede forbrug, skriver han.

Fremtiden for kunderne

Jette Rank Andersen har nu fået sine penge tilbage, men overvejer sin fremtid som kunde hos Velkommen.

De berørte kunder har fået besked om, at deres penge vil blive tilbagebetalt senest 5. august.

Ifølge Per Nikolaj Bukh tyder regnskabet på, at der ikke er noget, der forhindrer Velkommen i at tilbagebetale pengene.

Velkommen beklager håndteringen af situationerne og anerkender behovet for bedre kommunikation med deres kunder.

Virksomheden har dog valgt ikke at stille op til interview, men svarer skriftligt på henvendelser.