En global nedetid har ramt Microsofts tjenester, herunder e-mail-tjenesten Outlook og videospillet Minecraft.
Fejlen, der varede næsten 10 timer, har nu ifølge Microsofts seneste opdatering fundet sin årsag i et cyberangreb og en efterfølgende fejl i forsvarssystemerne.
Microsofts foreløbige undersøgelser viser, at angrebet var et såkaldt Distributed Denial-of-Service (DDoS) angreb, hvor tjenesten blev overvældet med internettrafik med det formål at gøre den utilgængelig.
Firmaet har erkendt, at en fejl i implementeringen af deres forsvarssystemer forværrede problemet i stedet for at afbøde det.
Den teknologiske gigant undskyldte tidligere for hændelsen, som forårsagede tusindvis af brugere at rapportere problemer med Microsofts tjenester.
Denne nedetid følger knap to uger efter en anden stor global nedetid, der ramte omkring 8,5 millioner computere, herunder inden for sundhedssektoren og rejsebranchen, efter en fejlbehæftet softwareopdatering fra cybersikkerhedsfirmaet CrowdStrike. Det skriver BBC.
Udbredte problemer
Computer sikkerhedsekspert Professor Alan Woodward udtrykte sin overraskelse over endnu en alvorlig nedetid fra Microsoft. Han bemærkede, at man skulle forvente, at Microsofts netværksinfrastruktur var bombesikker.
En opdatering på Microsoft Azure cloud computing platformens hjemmeside forklarede, at mens det oprindelige angreb var et DDoS-angreb, viste de første undersøgelser, at en fejl i forsvaret forstærkede virkningen af angrebet snarere end at mildne det.
Bred påvirkning
Advarsler på Microsofts servicestatus-hjemmeside nævnte, at nedetiden påvirkede Microsoft Azure, Microsoft 365 (som inkluderer Microsoft Office og Outlook), samt cloud-systemerne Intune og Entra.
Mange tjenester, der er afhængige af Microsofts platforme, blev også påvirket.
Cambridge Water rapporterede problemer med deres hjemmeside, som påvirkede tjenester som MyAccount og PayNow. Det britiske retssystem oplevede også problemer med "flere online tjenester".
Nogle kunder hos NatWest rapporterede problemer med adgang til deres websider, hvilket banken bekræftede var relateret til problemerne med Microsoft Azure.
Konsekvenser og løsninger
Topklubben FC Twente fra den hollandske liga informerede deres fans om, at deres billetwebsite og klubapp var utilgængelige som følge af nedetiden.
Microsofts førende produkters problemer opstod timer før virksomheden skulle præsentere deres seneste finansielle opdatering.
Nedetiden og den efterfølgende uro på markedet resulterede i, at Microsofts aktier faldt med 2,7% i eftermarkedshandel.
Microsoft Azure, som har været en væsentlig indtægtskilde for virksomheden, har set en nedgang i efterspørgslen i de seneste måneder, hvilket har rystet investorerne.
I det seneste kvartal steg omsætningen i den "intelligente cloud" enhed med 21% år for år, mens den samlede omsætning steg med 15% til 64,7 milliarder dollars, og overskuddet steg med 11% til 22 milliarder dollars.