Instagram giver ansatte skylden for moderationsproblemer - ikke kunstig intelligens

Nicolai Busekist

5 uger siden

|

13/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Instagram har haft problemer med moderation, men det er angiveligt ikke deres kunstige intelligens, der er problemet. Derimod er det deres ansatte, lyder det.

Mest læste i dag

Instagram-chef Adam Mosseri tog fredag fat på de moderationsproblemer, der har ført til, at brugere af Instagram og Threads mistede adgang til deres konti, fik slettet indlæg og oplevede andre problemer.

Mosseri forklarede, at virksomheden 'fandt fejl', som den tilskriver menneskelige moderatorer. Mod forventning blev fejlene ikke i første omgang tilskrevet defekte AI-systemer. Det skriver mediet TechCrunch.

I et opslag på Threads adresserede Mosseri de problemer, der har plaget de sociale platforme de seneste dage. han tilføjede, at fejlene hidtil er forårsaget af indholdsmoderatorer - altså mennesker og ikke automatiserede systemer - som 'træffer beslutninger uden at have fået den nødvendige kontekst om, hvordan samtalerne udviklede sig, hvilket var en fejl'.

Mosseri forklarede, at Instagram er i gang med at rette problemerne, så moderatorerne kan træffe bedre beslutninger og lave færre fejl.

I et svar på en kommentar i opslaget præciserede Mosseri, at Instagram selvfølgelig vidste, at moderatorerne har brug for kontekst, og at 'et af de værktøjer, vi har bygget, brød sammen, og derfor viste det ikke tilstrækkelig kontekst'.

"Det er vores fejl," tilføjede han ifølge TechCrunch.

Denne forklaring ser dog ikke ud til at forklare alle de problemer, brugerne oplevede. Nogle brugere fandt for eksempel deres konti fejlagtigt mærket som tilhørende en person under 13 år og blev derefter deaktiveret.

Det er uklart, hvordan en menneskelig moderator kunne have truffet denne antagelse. Ifølge en rapport fra The Verge blev brugerkonti fortsat deaktiveret, selv efter at brugerne havde indsendt en form for ID for at bekræfte deres alder.

Instagram forklarede til TechCrunch, at ikke alle de problemer, brugerne oplevede, var relateret til fejl fra menneskelige moderatorer. Virksomheden pegede også på problemer med et værktøj, og forklarede, at undersøgelserne omkring fejlagtige markeringer af brugere som mindreårige fortsatte.

Det er uklart, om Instagram nogensinde vil kunne tilbyde en detaljeret forklaring på alle problemerne, da der kan være flere faktorer i spil. Ud over deaktiverede konti har andre brugere oplevet, at deres indlæg blev nedvurderet eller markeret som spam, selv når de var velkendte personer eller havde mange følgere.

For eksempel bemærkede den tidligere journalist fra Wall Street Journal, Walt Mossberg, at hans engagement på Threads pludselig var faldet til nul. I stedet for at få mellem 100 og 1.000 likes på sine indlæg, faldt det til mellem 0 og 20 på blot 24 timer, skrev han på Threads.

Matt Navarra, der er strateg med fokus på sociale medier, påpegede også, at brugere rapporterede om et drastisk fald i deres antal følgere og engagement, der 'faldt som en sten'.

Bluesky, der er et socialt medie, der konkurrerer med X (tidligere Twitter) og Threads, udnyttede uroen på Threads til at tiltrække frustrerede brugere ved at dele deres funktioner og opdateringer.

"Vi prøver at skabe en sikrere oplevelse, og vi skal gøre det bedre," sagde Mosseri. Han afsluttede sit opslag med en besked, der antyder, at problemet måske ikke er fuldt løst endnu: "Tak for jeres tålmodighed, og bliv ved med at give feedback."