Energiselskabet Norlys er blevet pålagt en stor bøde på 3 millioner kroner efter at have vildledt deres kunder med falske løfter om rabatter.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Norlys markedsførte rabatter på forsikringer på en måde, der gav et misvisende billede af de reelle besparelser.
Skjulte sandheden om rabatter
Norlys havde i perioden fra juni 2022 til maj 2023 reklameret med rabatter på op til 15 procent, hvis kunderne samlede deres forsikringer hos et bestemt forsikringsselskab, som Norlys samarbejdede med.
Men problemet opstod, da samme forsikringsselskab samtidig tilbød rabatter på 8 og 12 procent til alle kunder – uanset om de var elkunder hos Norlys eller ej.
Denne væsentlige oplysning undlod Norlys at nævne i deres markedsføring.
Forbrugerombudsmanden har konkluderet, at Norlys’ fremstilling af rabatterne kunne give forbrugerne indtryk af, at de opnåede større besparelser gennem Norlys, end de faktisk gjorde.
Det har ført til, at energiselskabet nu er blevet idømt en betragtelig bøde. Det skriver
Ny markedsføringslov skærper straffen
Bøden på 3 millioner kroner er en konsekvens af de ændrede regler i den nye markedsføringslov, som trådte i kraft i januar 2022.
Loven tager i højere grad hensyn til virksomheders størrelse og omsætning, når bøderne skal fastsættes.
Norlys har accepteret bøden uden yderligere ankemuligheder og har dermed lagt sagen bag sig.
Norlys’ beslutning om at acceptere bøden markerer afslutningen på en sag, der kunne have haft længere juridiske konsekvenser.
Sagen sender samtidig et klart signal til andre virksomheder om, at vildledende markedsføring ikke tolereres under den nye lovgivning.