Ifølge EU-lovgivning skal digitale platforme betale for at bruge nyheder. Men hvor meget skal Google betale for visning af forhåndsvisninger af artikler? Det er netop dét, Google forsøger at finde ud af med et eksperiment i ni EU-lande.
Under testen vil 1 procent af brugerne ikke se artikler fra nyhedsudgivere i EU i søgninger og Google Nyheder, så Google kan vurdere den reelle effekt på trafikken.
Det var i hvert fald planen. Men planen ser ud til at være dårligt gennemtænkt, da udgiverne opdagede testen via et blogindlæg. Det fik dem tilsyneladende til at handle på det.
Kun én dag efter, at Google offentliggjorde deres plan, udstedte en handelsdomstol i Paris en ordre, der fastslog, at testen overtræder en eksisterende aftale med den franske konkurrencemyndighed.
Google fik valget mellem at droppe testen eller betale 900.000 euro om dagen. Virksomheden valgte at fjerne Frankrig fra listen, skriver TechCrunch.
Det betyder dog ikke, at de helt har valgt at droppe deres test. Derimod betyder det, at testen nu kun kører i otte lande. Hvis det viser sig at være en succes i de otte lande, kan det ikke udelukkes, at Google også vil forsøge at rulle det ud i andre lande.
Det kan vise sig at have store konsekvenser for medier i hele verden, da de kan ende med at gå glip af en stor mængde trafik fra Google. Det ser dog ud til, at Google meget gerne vil undgå at skulle betale for deres forhåndsvisninger af artikler.
Det er begrænset, hvad Google selv har meldt ud om deres test. Af denne grund vides det ikke, om de har i sinde at rulle deres test ud i nye lande i den nærmeste fremtid. Som der også er givet udtryk for herover, kan det dog ikke udelukkes, at det bliver udvidet, hvis den nuværende test bliver en succes.