Tre sagsøgere hævder, at Apple i tre år markedsførte sine AirPods Pro Gen 1 til 250 dollars som 'premium-høretelefoner', selvom virksomheden var klar over, at nogle enheder var defekte.
Kunder rapporterede allerede i 2019 om alvorlige problemer med lyden, herunder knitrende lyde, statisk støj, baggrundsforstyrrelser og tab af lyd.
Søgsmålet hævder, at 'Apple fremhævede AirPods Pro Gen 1's overlegne lyd- og støjreducerende egenskaber og solgte produktet til forbrugere i hele landet, selvom enheden havde en lydfejl'.
Apple erkendte problemerne med lyden i 2020, hvilket var et år efter produktets lancering, og tilbød at reparere eller erstatte de berørte AirPods Pro uden omkostninger for kunden.
Sagsøgerne hævder dog, at Apple skjulte denne indrømmelse på deres supportsider og aldrig tog skridt til at informere dem, der allerede havde købt enheden.
De sagsøger Apple for at have overtrådt forbrugerbeskyttelses- og garantilovgivning i Californien, Ohio, Pennsylvania og Texas. De søger erstatning, betaling af sagsomkostninger og en retssag med jury.
Advokaterne fra Tycko & Zavareei, der repræsenterer sagsøgerne, udtalte sig til Daily Mail om sagen.
"Det præcise beløb, som Apple modtog fra forbrugere, der betalte for meget for et produkt, Apple vidste var defekt, vil blive fastslået under sagen," lød det.
"Men i betragtning af at Apple har solgt AirPods (alle modeller) for anslået 12,1 milliarder dollars og har den største markedsandel for trådløse høretelefoner, forventer vi, at forbrugerne har betalt millioner mere, end de burde have, for disse defekte øretelefoner."
Apples meddelelse fra 2020 advarede forbrugerne om lydproblemer på deres supportsider og nævnte også, at den aktive støjreduktion ikke fungerede korrekt. Forbrugerne kunne opleve 'tab af baslyd eller en stigning i baggrundslyde som trafik eller flystøj'.
Selvom høretelefonerne blev udfaset i september 2022, fortsætter enhederne med at blive solgt på Amazon og Walmart til 150 dollars eller mere.
Det nye gruppesøgsmål, der blev indgivet den 1. november, hævder, at Apple ikke løste problemet for senere solgte enheder og dermed vildledte kunder til at betale en 'premiumpris' for et defekt produkt.
I stedet for at rette fejlen forlængede Apple serviceprogrammet til at dække produktet i tre år efter købet, lige før den oprindelige toårige deadline udløb.
"Kort sagt forlængede Apple programmet, fordi de vidste, at de ikke kunne løse problemet," fremgår det af søgsmålet.
Søgsmålet hævder, at Apple ikke tog de nødvendige skridt og burde have trukket produktet tilbage fra butikshylderne.
"Selvom Apple udfasede AirPods Pro Gen 1 efter at have identificeret fejlen nævnt i klagen, sørgede Apple ikke for, at alle forbrugere, der betalte en høj pris for dette produkt, fik kompensation," udtalte advokaterne.
"Apple kunne nemt have gjort det. I stedet reklamerede de for fordelene ved AirPods Pro Gen 1, mens de var tavse om fejlen. Vi indgav dette gruppesøgsmål efter en omfattende faktuel og juridisk undersøgelse og ser frem til at give vores klienter og Apple-kunder over hele landet deres dag i retten."