Apples AR-briller kommer tidligst i 2027

Christian Pedersen

1 dag siden

|

16/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Så lang tid skal du vente.

Mest læste i dag

Apple er i fuld gang med udviklingen af sine første augmented reality (AR)-briller, men teknologien ser først ud til at blive klar om et par år.

Ifølge Bloomberg-journalisten Mark Gurman, der ofte har ret i sine Apple-forudsigelser, bliver AR-brillerne først lanceret i 2027 – samme år som Meta planlægger at frigive sin egen AR-brille under kodenavnet Orion.

Meta i førersædet

Meta har allerede afsløret sine planer om en AR-brille og fremvist en tidlig prototype.

Dette sætter Apple under pres, da Meta i øjeblikket ser ud til at være foran i kapløbet om at bringe avanceret AR-teknologi til forbrugerne.

For Apple bliver udfordringen ikke kun at matche Metas ambitioner, men også at integrere kunstig intelligens (AI) i produktet, så brugerne får relevant og nyttig information i realtid via brillerne. Det skriver tek.

Vision Pro viser vejen

Apples erfaringer fra udviklingen af Vision Pro – en avanceret kombination af VR- og AR-briller – spiller en central rolle i udviklingen af de kommende AR-briller.

Vision Pro har været en dyr satsning for Apple, og ambitionen er nu at bruge den teknologi til en mere traditionel brille, som kan konkurrere med Metas produkter.

Sensorer og kameraer i spil

En væsentlig udfordring bliver at udstyre brillerne med de rette sensorer og kameraer til at fortolke omgivelserne.

Gurman hævder, at Apple overvejer at flytte nogle af disse sensorer til fremtidige udgaver af AirPods, så brillerne kan samarbejde med ørepropperne om at registrere brugerens omgivelser.

Dette designvalg kunne gøre AR-brillen lettere og mere brugervenlig.

Langsigtet plan

Selvom 2027 kan virke langt ude i fremtiden, er der ingen tvivl om, at både Meta og Apple investerer massivt i AR-teknologi.

Apples AR-brille bliver et afgørende skridt i virksomhedens ambition om at forene deres hardware og AI-løsninger i en bærbar enhed – og indtræde på et marked, der bliver stadig mere konkurrencepræget.