I ekstreme tilfælde kan det være livsvigtigt at have godt mobilsignal. Forhåbentlig vil du aldrig opleve en sådan situation. Men hvis du befinder dig et sted uden mobildækning, er der hurtige og nemme måder at forbedre dit signal på både iPhone og Android.
Noget så simpelt som at slå flytilstand til og fra eller nulstille dine netværksindstillinger kan hjælpe. For at gå fra afbrudte opkald til fuldt signal, kan du herunder finde en række gode tips.
Forbedr dit mobilsignal med disse trin:
Dine telefons indstillinger kan hjælpe dig med at få bedre dækning, men der er også andre tricks, som ikke kræver ændringer i softwaren.
Flyt dig, så der ikke er forhindringer mellem din telefon og mobilmasterne. Det kan indebære at træde væk fra metalgenstande eller betonvægge, som begge kan forringe signalet. Forsøg at komme hen til et vindue eller gå udenfor.
Fjern dit mobilcover. Det kan hjælpe at tage dit cover af - især hvis det er tykt, så telefonens antenne ikke er blokeret.
Sørg for, at din telefon er fuldt opladet. Det kræver energi at søge efter og oprette forbindelse til et stærkere signal, hvorfor en telefon med lav batteristatus kan have svært ved at opnå god dækning.
Start altid med at slå flytilstand til og fra
Slå forbindelsen til og fra for hurtigt at genoprette signalet. Hvis du bevæger dig fra et sted til et andet, kan flytilstand genstarte Wi-Fi, Bluetooth og mobilnetværkene og tvinge dem til at finde det bedste signal i området.
Android: Stryg ned fra toppen af skærmen for at åbne indstillinger, og tryk på flytilstandsikonet. Vent i cirka 15 sekunder, før du slår det fra igen.
iPhone: På iPhone X og nyere modeller, skal du stryge ned fra øverste højre hjørne for at få adgang til kontrolcenteret. På ældre modeller, skal du stryge op fra bunden af skærmen. Tryk på flytilstandsikonet, og vent 15 sekunder, før du slår det fra.
Hvis flytilstand ikke virker, så genstart telefonen
Telefoner er som små computere, og nogle gange kan en genstart løse forbindelsesproblemer.
Android: Hold tænd/sluk-knappen nede, eller tænd/sluk-knappen og lydstyrkeknappen, indtil menuen vises, og tryk derefter på genstart.
iPhone: Hold sideknappen og en af lydstyrkeknapperne nede, og skub på sluk-skyderen for at slukke telefonen. Tænd den derefter igen.
Tag dit SIM-kort ud
Fjern SIM-kortet og sæt det tilbage, hvis din telefon har et. Hvis SIM-kortet er beskidt, så rens det.
Fjern SIM-kortet, tjek det, og sæt det korrekt tilbage i telefonen. Hvis din telefon har et eSIM, kan du bare genstarte telefonen.
Nulstil dine netværksindstillinger på telefonen
Nogle gange skal der bare en frisk start til for at løse et irriterende problem. Det kan gøres ved at nulstille dine netværksindstillinger. Vær dog opmærksom på, at nulstilling af netværksindstillinger også vil nulstille gemte Wi-Fi-adgangskoder, VPN-forbindelser og brugerdefinerede APN-indstillinger mv.
Android: I Indstillinger-appen skal du søge efter 'Nulstil' eller mere specifikt 'Nulstil netværksindstillinger' og trykke på indstillingen. På Pixel hedder denne indstilling 'Nulstil Wi-Fi, mobil & Bluetooth'. Efter nulstilling af netværksindstillingerne skal du huske at forbinde din telefon til dine Wi-Fi-netværk igen.
iPhone: Gå til Indstillinger > Overfør eller nulstil iPhone > Nulstil > Nulstil netværksindstillinger. Den næste side advarer dig om, at nulstilling af netværksindstillinger også nulstiller Wi-Fi, mobildata og Bluetooth. Tryk på Nulstil netværksindstillinger, og din telefon vil genstarte.
Kontakt dit teleselskab
Nogle gange kan uventede signalproblemer skyldes problemer med dit mobilselskab. En mobilmast kan være nede, eller dens fiberoptiske kabel kan være skåret over og have forårsaget et udfald.
Ved vedvarende problemer med at oprette eller fastholde en forbindelse kan det være, at dit selskabs dækning ikke når godt nok ud til dit område.
Andre gange kan et problem skyldes en fejl på din telefon eller et defekt SIM-kort. Efter at have prøvet disse løsninger kan du kontakte din operatør for yderligere fejlfinding som næste skridt.