Din mobil samler langt flere data, end du måske tror – og det gælder både iPhones og Android-enheder.
Særligt én funktion bør du deaktivere, hvis du vil undgå, at apps bygger detaljerede reklameprofiler om dig: den såkaldte reklame-ID.
Stor advarsel
Ifølge den tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest udgør reklame-ID’en et stort privatlivsproblem.
Informationer som lokationsdata og enheds-ID’er kobles sammen og kan i værste fald spores tilbage til din identitet – og derefter deles med annoncører og datahandlere. Det skriver Giga.
Sådan slår du funktionen fra
På Android-telefoner:
Gå til Indstillinger > Google > Annoncer
Tryk på “Slet reklame-ID”
På iPhone:
Gå til Indstillinger > Søg efter “Tracking”
Deaktiver “Tillad apps at anmode om sporing”
Hvis du ikke ønsker at deaktivere funktionen helt, anbefaler eksperter, at du jævnligt nulstiller ID’en.
Mindre målrettet, men mere privat
Det betyder ikke, at du slipper for reklamer – blot at de ikke længere er tilpasset din adfærd.
Du skal altså overveje, hvad der er vigtigst for dig: personligt tilpasset indhold eller bedre beskyttelse af dine data.