Til trods for aggressive priskampagner og en voksende tilstedeværelse på det europæiske marked har kinesiske elbiler svært ved at vinde danskernes gunst.
En ny analyse af salgsdata fra 2023 og starten af 2025 viser, at danskerne i stor stil stadig foretrækker velkendte bilmærker frem for nye kinesiske alternativer.
Tre mærker klarer sig okay
Kun tre kinesiske producenter formår at få fodfæste i Danmark: BYD, MG og Xpeng.
Disse står samlet for 5,7 procent af de elbiler, der er solgt siden starten af 2023.
Men det er stadig langt fra Teslas markedsandel i samme periode, som er omkring fire gange større.
De resterende kinesiske bilmærker som Aiways, NIO og Maxus har kun solgt få hundrede biler og udgør nærmest statistisk støj i de samlede tal. Det skriver Mobilsiden.
EU-told og tillid spiller ind
Et kortvarigt spring i salget i starten af 2024 toppede på 11 procent, men blev hurtigt bremset af EU's varslede toldsatser på kinesiske elbiler.
Samtidig nævner analytikere, at mange forbrugere stadig er skeptiske over for kvalitet, sikkerhed og gensalgsværdi af kinesiske biler.
Danskerne holder fast i det kendte
Volkswagen, Tesla, Hyundai og Mercedes-Benz er stadig blandt de foretrukne mærker. Selvom de kinesiske producenter er i fremgang, går det meget langsomt.
Og med blot 4,5 procent af markedet i starten af 2025, er der ingen kinesisk elbil-invasion i sigte.
Markedsdata viser, at lav pris ikke er nok. Danskerne køber med hjertet – og en sund portion skepsis.