Sonos har for andet år i træk oplevet et fald i omsætningen fra sine højttalere. Dette rejser spørgsmålet: Vil Sonos lukke dette hul i budgettet ved at introducere et abonnement på deres tjeneste? Og vil det i dette tilfælde den (for nylig kritiserede) app?
Dette spørgsmål bliver rejst af mediet Wired, men er baseret på bekymringer fra brugere, en analyse af appen og et interview med en nyligt fyret medarbejder fra Sonos.
Sonos-brugere udtrykker på både Reddit og Sonos' eget forum deres bekymring over muligheden for en betalingsmodel til appen. Disse bekymringer skyldes, at den nyligt opdaterede app teknisk set fungerer anderledes end den tidligere version.
Mens den gamle app styrede højttaleren via det lokale netværk, kræver den nye app en konstant forbindelse til Sonos' servere, hvilket Sonos-entusiast og hacker Andy Pennell påpegede i sommer i en teknisk analyse af den nye app.
'Høje udviklingsomkostninger for en gratis app'
Det er denne serverforbindelse, der bekymrer brugerne, da det betyder, at Sonos altid har en form for rolle mellem brugeren og højttalerne. Hvis Sonos beslutter sig for at opkræve penge for brugen af appen, vil det teknisk set være muligt.
En tidligere medarbejder hos Sonos, som for nylig er blevet afskediget, udtrykker også bekymringer i en samtale med Wired. Denne anonyme kilde, der tidligere testede appen, bemærker, at der blev investeret betydelige ressourcer i den nye app.
"Jeg var temmelig skeptisk over for de ressourcer, vi brugte på en app, som vi ikke opkræver penge for - noget der ikke genererer indtægter. Men det eneste, jeg hørte fra teamet, handlede om den fleksibilitet, som appen gav, og de muligheder, det åbnede for ting, vi tidligere ikke kunne gøre. Det ville dog ikke overraske mig, hvis der var grundlag for en abonnementsmodel," sagde kilden.
Sonos: 'Ingen planer'
Wired kontaktede naturligvis Sonos for en kommentar, hvor det blev gjort klart, at sådanne planer ikke er på vej.
"Sonos har sendt WIRED en klar afvisning af, at der er planer om at introducere en abonnementsmodel," skriver Wired.
Dette burde berolige brugerne for nu, men rygterne vil sandsynligvis fortsætte, så længe Sonos-appen teknisk set er klar til hurtigt at implementere en abonnementsmodel. En sådan beslutning kunne træffes lige så hurtigt, som en ny ledelse tiltræder, skriver Bright.