Per Danielsen troede, han havde gjort en god handel, da han købte en demoversion af en Hongqi E-HS9 til en nedsat pris på 110.000 kroner.
Bilen havde kørt lidt over 2.000 kilometer, og Per var tilfreds med sit køb. Men kort tid efter ændrede situationen sig drastisk.
Prisen faldt yderligere
Hongqi Danmark annoncerede en betydelig prisnedsættelse på 350.000 kroner på alle udgaver af serien E-HS9.
Dette medførte, at direktøren for Hongqi Danmark lovede, at alle private danskere, der havde købt bilen til den gamle pris, ville blive kompenseret.
Dette blev yderligere bekræftet af produktchef Alexander Bachmann i en pressemeddelelse:
"Vi vil ikke lade disse kunder i stikken, og derfor vil alle privatkunder, der har købt en E-HS9 fra ny, blive kompenseret 100 procent ud fra den pris, de har betalt." Det skriver Nordjyske.
Problemer opstår
Per modtog en mail fra importøren K.W. Bruun, der bekræftede, at Hongqi-ejere ville modtage fuld kompensation.
Dette var gode nyheder for Per, der havde betalt 890.000 kroner for sin bil.
Kort efter blev glæden dog vendt til frustration, da importøren meddelte, at tilbuddet om kompensation var en fejl, og at man ikke agtede at kompensere Per som tidligere udtrykt.
Ifølge importøren var der tale om en 'tastefejl'.
Retssagen
Per Danielsen accepterer ikke forklaringen om en tastefejl og har derfor kontaktet FDM.
Han har nu iværksat en retssag, hvor han enten ønsker 240.000 kroner i kompensation eller en opgradering til en større model fra Hongqi.
Importøren fastholder, at Per ikke er berettiget til kompensationen, da han ikke har købt en ny bil, men en demobil.
Per mener dog, at en demobil, købt med garanti direkte fra forhandleren, også bør betragtes som en ny bil.
Ankenævnet behandler sagen
Sagen er nu under behandling i Ankenævnet for biler.
Importøren har valgt ikke at udtale sig yderligere om sagen, mens den behandles.
Det bliver spændende at se, hvordan sagen udvikler sig, og om Per får medhold i sin klage.