Elbilejere indrømmer: Vil hellere have fossilbiler

Christian Pedersen

13 uger siden

|

25/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
3 ud af 10 elbilejere vil hellere have fossilbiler næste gang de skal købe.

Mest læste i dag

Overraskende mange elbilejere overvejer at skifte tilbage til fossilbiler.

Ifølge en rapport fra konsulentvirksomheden McKinsey er det hele 29 procent af elbilejere på verdensplan, der har tanker om at vende tilbage til fossilbiler.

Den primære årsag er, at ladeinfrastrukturen ikke er tilstrækkeligt udviklet.

Hver femte i Norge overvejer at skifte tilbage

Norge, som ellers er kendt for at være et foregangsland for elbiler, har også en betydelig andel af elbilejere, der overvejer at gå tilbage til fossilbiler.

Rapporten "Mobility Consumer Pulse 2024", som bygger på svar fra over 30.000 personer i ni forskellige lande, afslører, at næsten hver femte norske elbilejer tænker på at skifte tilbage. Det skriver Inputmag.

Ladeinfrastrukturen halter

En af de mest udbredte klager blandt elbilejere er den offentlige ladeinfrastruktur.

Mange finder den utilstrækkelig og upålidelig, hvilket skaber frustration i dagligdagen.

Denne udfordring får mange til at overveje de mere pålidelige fossilbiler igen.

Skuffelse over ejeromkostninger

En anden årsag til at mange elbilejere overvejer at skifte tilbage til fossilbiler er, at de samlede ejeromkostninger ved elbiler ikke lever op til forventningerne.

Selvom elbiler ofte markedsføres som billigere i drift, viser virkeligheden sig ofte at være anderledes.

Vedligeholdelse, forsikring og ikke mindst prisen på elektricitet kan hurtigt løbe op.

Global tendens

Det er ikke kun i Norge, at elbilejere overvejer at skifte tilbage.

Rapporten viser også, at indbyggere i lande som New Zealand og USA har svært ved at undvære deres fossilbiler.

Disse lande står over for lignende udfordringer med ladeinfrastruktur og ejeromkostninger, som gør skiftet til elbiler mindre attraktivt.

Hvad betyder det for fremtiden?

Denne tendens kan få store konsekvenser for den globale overgang til elbiler.

Hvis ikke ladeinfrastrukturen forbedres markant, og ejeromkostningerne reduceres, kan det bremse den grønne omstilling.

Det er derfor afgørende, at både regeringer og private aktører arbejder sammen for at løse disse problemer.

Rapporten viser altså tydeligt, at der er behov for forbedringer for at fastholde elbilejere og tiltrække nye.