Resultatet vil overraske dig.
Lige nu læser andre
Mange elbilister kender følelsen: Displayet siger 0 km rækkevidde, og panikken begynder at snige sig ind.
Men i praksis er frygten ofte ubegrundet.
De fleste moderne elbiler er udstyret med en skjult buffer, der giver dig lidt ekstra køretid, selv når batteriet tilsyneladende er helt fladt. Det skriver Mobilsiden.
Reserve, selv uden brændstoftank
YouTuberen Bjørn Nyland har testet 29 elbiler og dokumenteret, hvor langt de kører, efter rækkevidden når nul. Resultaterne viser tydeligt, at:
Læs også
- 23 ud af 29 elbiler fortsætter med at køre efter 0 km
- gennemsnittet for alle testede biler er 15 km
- de biler, der faktisk fortsætter, kører i gennemsnit 20 km ekstra
Tesla Model 3 topper listen med imponerende 56 km på “reservetanken”, hvilket svarer til en batteribuffer på 6,9 kWh.
Renault 5 E-Tech Electric leverer også stærkt med 46 km, mens Nissan Ariya og Tesla Model Y Performance følger tæt efter med henholdsvis 38 og 34 km.
Men ikke alle giver dig ekstra meter
Flere modeller stopper præcist ved 0.
Det gælder blandt andet MG Marvel R, Xpeng P7 Performance, Nissan Leaf og den oprindelige Hyundai Ioniq fra 2019. Audi e-tron går endda i stå allerede med 1 km tilbage.
“Man skal ikke forlade sig blindt på bufferen, men den kan redde dig i nødstilfælde,” siger Nyland.
Du kan altså som regel nå frem til en ladestander, selv når måleren slår alarm.
Men som hovedregel gælder det stadig: Kør aldrig konsekvent på kanten.
Batteriet har bedre af at blive behandlet med omtanke.